Mirjam de Bruijn in podcast Open Geesten over vervagende grenzen

In aflevering twee van FGW-podcast 'Open Geesten' is hoogleraar Mirjam de Bruijn te gast. Zij vertelt over de effecten van online media op migratie. Wat doet het met je gevoel van thuis zijn als je op elk moment van de dag contact kan houden met je familie in een ander land?

Ooit betekende migratie een definitief afscheid van vrienden en familie. Meer dan een incidentele brief die weken over de overtocht deed, was immers niet mogelijk. Inmiddels kunnen migranten via hun telefoon het dagelijks leven in hun land van herkomst op de voet volgen. De Bruijn vertelt wat het effect is van deze vervagende grenzen.

Over Mirjam de Bruijn

Mirjam de Bruijn is hoogleraar Afrikanistiek. Zij combineert geschiedenis, communicatiewetenschap, conflictstudies en sociale geografie met veldwerk in de Centraal Afrikaanse Republiek, Tsjaad, Kameroen en een deel van Nigeria.

Over de podcast

In de podcast Open Geesten vertellen FGW-wetenschappers over hun onderzoek. In het tweede seizoen komen hoogleraren Marlou Schrover, Mirjam de Bruijn en Olaf van Vliet aan het woord over migratie. In drie afleveringen vertellen ze wat hun onderzoek naar migratiegeschiedenis, migratie in of vanuit Afrika en de kosten van migratie, en wat dat betekent voor onze maatschappij. Open Geesten is te beluisteren op SpotifyApple PodcastsGoogle Podcasts en de website van de universiteit.