Melding arbeidsongevallen bij de arbeidsinspectie gebeurt te weinig

Veel werkgevers weten niet dat bedrijfsongevallen meteen gemeld moeten worden aan de arbeidsinspectie en verzuimen dit derhalve. Onderzoek naar de oorzaak van een ongeluk blijft vaak uit. Van slechts de helft van het aantal bedrijfsongevallen per jaar is de inspectie op de hoogte. Werkgevers die geen melding doen, of het onderzoek wel hinderen, riskeren een boete die kan oplopen tot 50.000 euro.

De FNV bekritiseert de arbeidsinspectie al jaren. “Nergens in Europa zijn zo weinig inspecteurs in dienst als hier. Bedrijven worden daarom te weinig onder de loep genomen”. Die kritiek is niet helemaal terecht, vindt Barend Barentsen, hoogleraar sociaal recht aan de Universiteit Leiden, aangezien in vergelijking met andere EU-landen  inspecteurs hier weinig bevoegdheden hebben.

Later dit jaar hoopt de arbeidsinspectie een oplossing naar buiten te brengen. Volgens Barentsen overweegt de inspectie de meldingsplicht te versoepelen door niet meteen te dreigen met boetes in het geval van een ongeluk, maar in eerste instantie enkel te adviseren over een veilige werkvloer. Barentsen: “Ik betwijfel of die versoepeling verschil maakt, want contact met de arbeidsinspectie blijft voor werkgevers een gedoe.”

Lees het volledige artikel in online nieuwsplatform Risk & Business