‘Ook zonder patent moet het chemomiddel op de markt’

Bij veelgebruikte chemomedicijnen hebben kankerpatiënten kans op hartschade na de behandeling. Hoogleraar Chemische immunologie Sjaak Neefjes ontwikkelde een medicijn waarbij dat niet zo is. Omdat het middel gebaseerd is op een bestaand medicijn, hebben farmaceuten geen interesse om het op de markt te brengen. Hoogleraar Bio-organische Synthese Hermen Overkleeft en Neefjes beschrijven in de Volkskrant hun zoektocht om het zelf te proberen.

Neefjes is er in het lab in geslaagd om het veelgebruikte en effectieve chemomedicijn doxorubicine zo aan te passen dat het geen hartschade meer geeft. Nu is er bij één tot twee procent van de volwassen en vijf procent van de kinderen die het medicijn toegediend krijgen, schade aan het hart. Neefjes doet er alles aan om het middel verder te ontwikkelen, maar farmaceuten hebben geen belangstellig in de vondst. Doxorubicine is namelijk al lang van het patent af en met de aangepaste variant valt dus geen geld te verdienen.

Noodgedwongen zoekt Neefjes zelf verder naar andere mogelijkheden en financiers. Een moeilijke en intense zoektocht voor een chemicus. En chemici hebben meestal geen idee hoe ze hun vondst zelf verder brengen dan het papier, zegt Overkleeft. ‘Ik vrees dat daardoor meerdere potentieel interessante projecten zijn gesneuveld.’

Meer weten?

Lees het volledige artikel op de website van de Volkskrant (€).