Zet een detective op je leeslijst

Met de Alternatieve Leeslijst Awards worden boeken onder de aandacht gebracht die scholieren aan het lezen kunnen krijgen. Een detective van de bijna vergeten Nederlandse auteur Willy Corsari staat in de top 10.

Boeken in alle talen

Met de Alternatieve Leeslijst Awards willen de organisatoren (zie kader) boeken onder de aandacht te brengen die scholieren kunnen enthousiasmeren voor literatuur. Leerlingen, docenten, studenten en andere boekenliefhebbers uit het mbo, voortgezet en hoger onderwijs konden hun favoriete boek nomineren. Je kon boeken in alle talen nomineren.

Pitch voor favoriete boek

Naast het nomineren van een boek kon je ook een pitch opnemen om zo een award in de wacht te kunnen slepen. Goran Bouaziz, student Nederlandse Taal en Cultuur aan de Universiteit Leiden, won met zijn pitch voor Het mysterie van de Mondscheinsonate van Willy Corsari de Alternatieve Leeslijst Award 2022. Hij vindt het een fantastisch boek: het is leuk, grappig, spannend, en het heeft ook diepgang.

Bekijk hier de pitch van Goran Bouaziz over Het mysterie van de Mondscheinsonate.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Alternatieve Leeslijst top 20

(Op alfabetische volgorde)

• Hanna Bervoets – Alles wat er was (Nederlandstalig)
  • Laurent Binet – HhhH (Franstalig, meerdere vertalingen)
  • Stefan Brijs – De Engelenmaker (Nederlandstalig)
  • Charles Bukowski – Postkantoor (Nederlandstalig, vertaling uit het Engels)
  • Paulo Coelho – De Alchemist (Nederlandstalig, vertaling uit het Portugees)
  • Willy Corsari – Het mysterie van de Mondscheinsonate (Nederlandstalig)
  • Adeline Dieudonné – La vraie vie (Franstalig)
  • Wilma Geldof – Elke dag een druppel gif (Nederlandstalig)
  • Bernadette Heiligers – Schutkleur (Nederlandstalig)
  • Wolfgang Herrndorf – Tschik (Duitstalig)
  • Roxane van Iperen – ’t Hooge Nest (Nederlandstalig)
  • Arthur Japin – Een schitterend gebrek (Nederlandstalig)
  • Thomasz Jedriwski – Zwemmen in het donker (Nederlandstalig, vertaling uit het Pools)
  • Charles Lewinsky – Terugkeer ongewenst (Nederlandstalig, vertaling uit het Duits)
  • Cixin Liu – Het Drielichamenprobleem (Nederlandstalig, vertaling uit het Chinees)
  • Joseph Oubelkas – 400 brieven aan mijn moeder (Nederlandstalig)
  • Christopher Paolini – Eragon (Engelstalig)
  • Matt Ruff – Lovecraft Country (Engelstalig)
  • Dimitri Verhulst – De helaasheid der dingen (Nederlandstalig/Vlaams)
  • Hanya Yanagihara – A Little Life (Engelstalig)

Afgelopen schooljaar organiseerden Onderwijsnetwerk Zuid-Holland (als onderdeel van het ICLON) en de Faculteit Geesteswetenschappen de alternatieve-leeslijst-awards.