Joost Augusteijn bij diverse media over Noord-Ierland en Brexit

Op 30 januari was het vijftig jaar geleden dat Bloody Sunday plaatsvond in Noord-Ierland: Britse soldaten doodden die dag veertien burgers tijdens een demonstratie. Joost Augusteijn sprak bij diverse media over hoe deze dag de huidige politiek beïnvloedt en hoe de Brexit-afspraken problematisch zijn voor Noord-Ierland.

In een podcastaflevering over The Troubles in Noord-Ierland van de NPO, legt universitair hoofddocent Europese geschiedenis Joost Augusteijn uit hoe de Brexit oude spanningen tussen Ierland, Noord-Ierland en Engeland weer laat opborrelen.

In aflevering 20 van podcast VROEG! van BNNVARA benadrukt Augusteijn hoe Bloody Sunday ook vijftig jaar later nog steeds de huidige politiek beïnvloedt. Augusteijn legt uit dat de herinneringen aan Bloody Sunday gemengde gevoelens opwekken. ‘Voor de nationalistische, ofwel katholieke, kant is het een droevige dag die hun doet denken aan onderdrukking, maar het herdenken helpt ook zien dat het nu beter gaat.’ Augusteijn meent dat het voor de protestantse kant wat ingewikkelder ligt, met veel tegenstrijdige gevoelens.

Bij Bureau Buitenland op VPRO Radio 1 wordt besproken hoe er strenge grenscontroles moeten komen tussen het Noord-Ierland dat bij het Verenigd Koninkrijk hoort en Ierland dat nog wel bij de Europese Unie hoort. De kwestie of deze grenscontroles moeten komen te vervallen, zorgt voor heftige spanningen. De Noord-Ierse minister heeft uitgesproken dat hij de stekker uit de Brexit-afspraak trekt en daardoor, volgens Ierland en de EU, het Brexit-akkoord schendt. Daarbij houdt Engeland bewust afstand van de kwestie. Augusteijn benadrukt dat deze kwestie enorm wordt beïnvloed door opkomst van de verkiezingen. ‘Het is een tactisch politiek spelletje dat te maken heeft met de verkiezingen.’

Meer weten?

Beluister de bonusaflevering van podcast Bloody Sunday in Roermond bij NPO Radio 1 hier
Beluister aflevering 20 van VROEG! bij NPO Radio 1 hier