Geerten Boogaard over wethouders die niet in hun eigen gemeente wonen

In heel Nederland wonen steeds meer wethouders niet in hun eigen gemeente. Het gaat landelijk om 178 wethouders in totaal, waarvan 27 in de provincie Noord-Brabant blijkt uit een onderzoek van Dagblad BN De Stem.

Geerten Boogaard, hoogleraar decentrale overheden aan de Universiteit Leiden, merkt dat het steeds lastiger wordt om bestuurders uit de eigen kring te halen. ,,Soms moeten gemeenten wel mensen van buiten de gemeente halen om complexe problemen in hun gemeente op te lossen,” zegt Boogaard hierover in BN De Stem.

Al plaatst Boogaard er ook kanttekeningen bij. ,,Een wethouder moet wel iets kunnen leveren dat een gemeente heel hard nodig heeft. Als zij alleen hun sociale leven elders als reden opgeven om niet naar hun eigen gemeente te verhuizen, dan kan de raad dat alleen accepteren als een wethouder echt kennis brengt die een andere kandidaat niet zou kunnen brengen.”