Barend Barentsen: UWV handelt in strijd met de wet

UWV verklaart mensen arbeidsongeschikt zonder verplicht medisch oordeel arts. Het UWV is van plan in sommige regio’s arbeidsongeschiktheidsuitkeringen toe te kennen aan mensen zonder te kijken of ze er ook recht op hebben. In één regio gebeurt dit al, blijkt uit documenten in bezit van RTL Nieuws.

Blind toekennen WIA uitkeringen is misschien wel begrijpelijk, maar onrechtmatig zegt Barend Barentsen hierover in RTL nieuws.
De maatregel, die volgens de wet niet mag, komt voort uit een groot tekort aan keuringsartsen en oplopende wachtlijsten van zieke werknemers. "Wat het UWV hier doet is gewoon in strijd met de wet", zegt hoogleraar sociaal recht Barend Barentsen van de universiteit Leiden. "Er worden uitkeringen toegekend aan mensen wie die uitkering niet toekomt." Barentsen snapt wel dat het UWV wat moet doen, maar: "Het UWV heeft hier gereageerd als een kat in het nauw, die vervolgens een rare sprong maakt die niet mag."
Het UWV erkent dat het kantoor in Zwolle WIA-uitkeringen zijn verstrekt aan zestigplussers, zonder dat ze zijn gezien door een verzekeringsarts. "En dat is niet volledig conform de huidige wet- en regelgeving". Maar ze benadrukken dat het om een kleinschalige proef ging.

Bekijk de RTL nieuwsuitzending