Carlijn Bergwerff wint belangrijke prijs voor onderwijsinnovatie

Volgens het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning (CEL) is universitair docent Carlijn Bergwerff de beste onderwijsvernieuwer van 2021. Zij verdient daarom de Henk Dekker Award voor de innovaties die zij binnen het vak Gesprekstechnieken 2 van de bachelor Pedagogische Wetenschappen heeft geïmplementeerd. Studenten kunnen in dit vak met behulp van VR ervaring opdoen met verschillende gesprekssituaties in een veilige en realistische omgeving.

Jaarlijks reikt het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning (CEL) de Henk Dekker Award uit aan een succesvolle innovator van het wetenschappelijk onderwijs werkzaam aan de Universiteit Leiden, Technische Universiteit Delft of de Erasmus Universiteit Rotterdam. Dit jaar is vanuit FSW Carlijn Bergwerff voorgedragen. De innovaties die zij binnen het vak Gesprekstechnieken 2 heeft geïmplementeerd waren de aanleiding.

Samen met een team van VR-programmeurs - Maarten Struijk Wilbrink en Isabella Saccardi - en medewerkers van SOLO - Rosanne van den Berg en Patris van Boxel - heeft Carlijn het afgelopen jaar nieuwe werkvormen ontwikkeld om studenten te laten oefenen met complexe gesprekken. Er kwamen interactieve video’s en gesprekken in Virtual Reality, zodat studenten in de rol van pedagoog konden kruipen en in gesprek konden gaan met een virtuele cliënt.

Tot grote verrassing van Carlijn werd de Henk Dekker Award 2021 afgelopen week aan haar toegekend. Ze is vereerd en blij dat deze innovaties ook breed erkend worden, en dat het onderwijs vanuit ons instituut zo goed op de kaart staat.