Anne Meeussen wint Ehrenfest-Afanassjewa proefschriftprijs 2021

Anne Meeussen, die in mei 2021 cum laude promoveerde op programmeerbare materialen, heeft de tweede Ehrenfest-Afanassjewa-prijs gewonnen, uitgereikt door de Dutch Physics Council.

PhD thesis
Imperfections - using defects to program designer matter

In het proefschrift, ‘Imperfections: using defects to program designer matter’, laat Meeussen een ontwerpstrategie zien om materialen met nieuwe eigenschappen te ontwerpen uit vlakken die kunnen worden gevouwen, gebogen, geribbeld en gedeukt.

Zogeheten topologische imperfecties en doorknik-instabiliteiten kunnen het materiaal de gewenste eigenschappen geven, en Meeussen laat zien hoe. Zulke programmeerbare metamaterialen kunnen leiden tot nieuwe toepassingen in bijvoorbeeld kleding, schoenen of zachte robotica.

Anne Meeussen

Creatief en vrijdenkend

Uit het juryrapport: ‘Ze werkt heel creatief en vanuit een vrijdenkende manier, en introduceert zo nieuwe concepten die naar verwachting tot een nieuwe vorm van onderzoek gaan leiden in het redelijk jonge onderzoeksveld.’ Meeussens werk is breed en compleet, en bovendien toegankelijk verwoord en helder geïllustreerd, vindt de jury, en is zelfs als lesmateriaal te gebruiken.

Meeussen, die nu postdoctoraal onderzoeker is aan de Univesiteit van Harvard in de VS, deed haar onderzoek in de Programmable Materials-groep geleid door Martin van Hecke, verbonden aan de Universiteit Leiden en het Amsterdamse onderzoeksinstituut Amolf

De prijs, sinds 2020 uitgereikt door de Dutch Physics Council, is genoemd naar natuurkundigen Paul Ehrenfest en Tatiana Afanassjewa die als wetenschappers en docenten in Leiden jonge onderzoekers aanmoedigden om de platgetreden paden te verlaten. De eerste prijswinnaar was ook een Leidse natuurkundige: Koen Bastiaans.

De winnaar krijgt een bronzen sculptuur en 5000 euro, vrij te besteden. De prijs wordt uitgereikt tijdens de Physics@Veldhoven-conferentie in januari. De proefschriften van Guoji Zheng (TU Delft), Melissa van Beekveld (Radboud Universiteit) en Nico Hendrickx (Tu Delft) kregen een eervolle vermelding.

The Peculiar Effect of a Small Error

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of