NRC over symposium 'Dubbele petten' in de rechtswetenschap

De conferentie 'Dubbele petten' in de rechtswetenschap werd georganiseerd door de afdeling Belastingrecht van de Universiteit Leiden en het Amsterdam Center for the Legal Profession and Access to Justice (ACLPA) van de Universiteit van Amsterdam.

Bij het symposium op vrijdag 24 september 2021 stonden de risico’s en de uitdagingen centraal die samenhangen met externe financiële en commerciële belangen in de rechtswetenschap, waaronder die voor onderzoek, onderwijs, valorisatie, en de rol van rechtswetenschap in relatie tot de belangen van burgers. De aanleiding voor de conferentie is de oratie van Jan Vleggeert, waarin hij de onafhankelijkheid van de belastingwetenschap in twijfel trekt vanwege van het relatief grote aantal parttime belastinghoogleraren die daarnaast belastingadviseur zijn in de commerciële adviespraktijk.

'Er kwamen nu voorbeelden langs van gesponsorde leerstoelen, door grote advocatenkantoren, waarbij mirabile dictu steeds een partner van dat kantoor ook wetenschappelijk de beste kandidaat bleek te zijn voor de leerstoel', schrijft NRC over het symposium. 'En van een zwak, want vier maal ingediend proefschrift, waarbij de promotor én promovendus bij hetzelfde kantoor werkten, in een gezagsrelatie. Van de eenzijdigheid van veel juridische literatuur, ingegeven door de agenda van dezelfde grote kantoren die ook de leerstoelen betalen.'

Lees het gehele artikel in NRC.