50e Huizingalezing: David Van Reybrouck over de kolonisatie van de toekomst

Op vrijdag 10 december houdt cultuurhistoricus, archeoloog en schrijver David Van Reybrouck (50) de 50e Huizingalezing. In de Pieterskerk in Leiden zal Van Reybrouck een rede houden met als titel ‘De kolonisatie van de toekomst. Leven aan de vooravond van de klimaatcatastrofe’.

Een betere toekomst

Hoewel de belangstelling voor kolonisatie de laatste jaren overal in het Westen groeiende is, beperkt die zich meestal tot het historische kolonialisme. De manier waarop we vandaag de toekomst koloniseren krijgt nauwelijks aandacht. Nochtans gebeurt dat met dezelfde meedogenloosheid en kortzichtigheid als waarmee in vroeger tijden andere werelddelen werden ingenomen.
Tijdens de 50ste editie van de Huizingalezing staat David Van Reybrouck stil bij de manier waarop de mensheid momenteel toekomstige generaties plundert en verknecht. Het geweld beperkt zich bovendien niet alleen tot mensen, maar treft al het leven op aarde. Hoe kunnen we ons een betere toekomst herinneren?

Over Van Reybrouck

David Van Reybrouck (1971) schrijft toneelstukken, poëzie, proza en non-fictie. Van zijn boek Congo. Een geschiedenis zijn ruim een half miljoen exemplaren verkocht. Het boek won drie grote prijzen: de AKO Literatuurprijs, de Libris Geschiedenis Prijs en de J. Greshoff-prijs. Afgelopen jaar verscheen Revolusi. Indonesië en het ontstaan van de moderne wereld, een monumentaal werk waaraan hij meer dan vijf jaar werkte. Het is inmiddels genomineerd voor de Libris Geschiedenis Prijs 2021.
Van Reybrouck ontving de Gouden Ganzenveer in 2014 en werd uitgeroepen tot ‘een van de toonaangevende intellectuelen in Europa’ (Der Tagesspiegel). Hij was in 2011-2012 Cleveringa-hoogleraar in Leiden. Van Reybrouck is bovendien Leids alumnus, hij promoveerde in 2000 bij de faculteit Archeologie.

Toegangskaarten en meer informatie

Kaarten kunt u bestellen via de website van de Pieterskerk: toegangskaarten.
Kijk voor meer informatie over de lezing van Van Reybrouck in het agendabericht van de 50e Huizingalezing.
Vragen over de lezing? Neem contact op met Sanderien de Jong, secretaris Huizingacommissie.

50 jaar Huizingalezing

December 1972 werd de allereerste Huizingalezing gehouden, door Rudy Kousbroek, met als titel 'Ethologie en cultuurfilosofie'. Vijftig jaar later is de eer aan David Van Reybrouck. In de tussenliggende jaren mochten gerenommeerde sprekers als Karel van het Reve (1978), Susan Sontag (1989), H.L. Wesseling (1996), Dame Antonia Byatt (2004) en Antoine Bodar (2017) het spreekgestoelte bestijgen. De meeste edities van de Huizingalezing vonden plaats in de Pieterskerk in Leiden. De editie van 2020, door Maxim Februari, was de allereerste Huizingalezing die via livestream plaatsvond, vanuit het Groot Auditorium in het Academiegebouw.
Een volledig overzicht van alle Huizingasprekers van de afgelopen 49 jaar vindt u hier.

Zwart-witfoto David Van Reybrouck: Frank Ruiter

David Van Reybrouck. Foto: Lenny Oosterwijk