Vestert Borger ontvangt UACES Best Book Prize

Op 6 september 2021 heeft dr. Vestert Borger, universitair docent Europees recht, de Best Book Prize ontvangen van de University Association for Contemporary European Studies (UACES). Borger ontving de prijs voor zijn boek The Currency of Solidarity: Constitutional Transformation during the Euro Crisis.

De prijs wordt jaarlijks door UACES toegekend aan het boek dat ‘de meest substantiële en originele bijdrage heeft geleverd aan kennis op het terrein van European Studies’.

In zijn boek, gepubliceerd door Cambridge University Press, onderzoekt Borger hoe de muntunie een constitutionele transformatie kon ondergaan tijdens de eurocrisis. Transformatie voltrekt zich op het snijvlak van recht en politiek, legaliteit en macht, en vindt plaats wanneer constituties veranderen zonder formele amendering. Het boek bekijkt de transformatie door de lens van solidariteit. Het gebruikt deze lens om de eenheid van de lidstaten te conceptualiseren en te analyseren hoe de Europese Raad, in samenspel met andere actoren zoals de ECB, deze eenheid wist te behouden tijdens de crisis. Vervolgens laat het zien hoe als gevolg hiervan het juridisch fundament onder de euro, in het bijzonder de no-bailout clausule en het verbod op monetaire financiering, ingrijpend veranderde. Uiteindelijk maakt het boek inzichtelijk waarom het Europees Hof van Justitie de verandering niet kon afwijzen in de zaken Pringle en Gauweiler.

Volgens de jury is The Currency of Solidarity een boek ‘van exceptioneel belang, met een zeer nauwgezette analyse en een aantrekkingskracht die voorbij de wetenschap reikt’. Bovendien is het ‘duidelijk en geëngageerd geschreven en daarmee een uitmuntende bijdrage aan het veld’.

Voor een overzicht van auteurs en boeken waaraan de afgelopen jaren de prijs is toegekend, klik hier.