Universiteit Leiden 18e op SustainaBul-duurzaamheidsranglijst

De Universiteit Leiden is op de 18e plaats geëindigd van SustainaBul, de duurzaamheidsranking van universiteiten en hogescholen in Nederland. In totaal deden er 32 instellingen mee aan de 10e editie van SustainaBul. Hoewel de Universiteit Leiden twee plaatsen hoger staat dan vorig jaar, is er nog veel werk aan de winkel.

‘Duurzaamheid is een belangrijk thema in onze bedrijfsvoering’, vertelt Daphne van den Berg, programmamanager duurzaamheid bij de universiteit.  ‘Waar het op dit moment aan ontbreekt is een lange-termijn-visie en een meerjarenplan, als opvolger van het Milieubeleidsplan 2016-2020. Die visie met bijbehorend programma zijn, net als het instellingsplan, vanwege de coronacrisis een jaar uitgesteld maar wel in ontwikkeling. De visie moet onder andere bijdragen aan de verdere verduurzaming van ons onderwijs en onderzoek. Het is duidelijk dat deze terreinen vragen om meer inzet, zichtbaarheid en aandacht.’

Duurzaamheid breed gedragen

Op het gebied van duurzaamheid in het onderwijs en onderzoek scoort de Universiteit Leiden lager dan het gemiddelde. Maar met een 11e plaats scoort de universiteit juist goed op het gebied van duurzame bedrijfsvoering. ‘Hoewel er nog grote stappen te zetten zijn is het wel goed te merken dat het belang van duurzaamheid breed gedragen wordt op de universiteit’, zegt Van den Berg. Onlangs nog kreeg universitair hoofddocent Milieuwetenschappen Thijs Bosker een subsidie. Daarmee wil hij lespakketten maken en duurzaamheid onderdeel maken van veel meer studies aan de universiteit.

SustainaBul is een initiatief van studentenorganisatie Studenten voor Morgen. Het zijn studenten zelf die de 32 deelnemende universiteiten en hogescholen beoordelen op het gebied van duurzaamheid. Daarbij worden punten toegekend in de categorieën bedrijfsvoering, onderwijs, onderzoek en best practices. Wageningen University & Research eindigde dit jaar bovenaan de ranglijst.