Op zoek naar de beste computertaal

Onze taal is aangepast aan de context waarin wij mensen communiceren. Maar de computer ‘denkt’ anders. Hoe ziet een taal eruit die qua structuur optimaal is afgestemd op gebruik door machines en mensen onderling? Aan het antwoord op die vraag werkt Tessa Verhoef.

Dit artikel verscheen eerder in ons gratis alumnimagazine Leidraad.

In de wereld van de kunstmatige intelligentie (of: artificial intelligence / AI) is een computer die taal kan begrijpen de heilige graal. Die graal is nog ver weg: Google of Siri begrijpen niets en je kunt geen gesprek met ze voeren. Als een algoritme taal moet leren begrijpen, moet hij het, net als wijzelf, leren in interactie met anderen. Die interactie interesseert Tessa Verhoef mateloos.

Speelse experimenten

Ze houdt van onconventionele, vaak speelse experimenten. Zo liet ze mensen zonder woorden, maar communicerend met een trekfluitje, een heel nieuw soort taal leren en doorgeven aan anderen. De inzichten daaruit neemt ze mee naar AI-systemen. Op die manier kan tussen machines ook op een natuurlijkere manier een communicatiesysteem ontstaan.

Festival als onderzoeksterrein

Ook liet Verhoef op Lowlands mensen verhalen aan elkaar doorvertellen. ‘Ik wilde uitzoeken welke elementen van een verhaal verloren gaan of juist versterkt worden als het een paar keer wordt doorverteld. Die kennis is belangrijk als je bijvoorbeeld een algoritme wilt leren om misinformatie te detecteren. Over corona verschijnen veel gevaarlijke onzin-berichten. Informatie uit een
doorvertel-spel kan helpen AI-systemen te trainen in het herkennen van berichten die mogelijk niet kloppen.’

Learning by building

Toch is een nuttig AI-systeem niet eens haar belangrijkste doel. Fundamentele interesse in sociale interactie is wat Verhoef drijft. ‘Wat ik doe, is learning by building. We stoppen alle kennis die we hebben in een AI-systeem en als we dan merken dat het niet werkt, weten we dat we nog niet alles begrijpen.’

Tekst: Rianne Lindhout

Meer over onderzoek doen op Lowlands

Experimenten doen naast de zware boxen van het Alpha-podium op Lowlands. Het werd in 2019 realiteit voor onderzoekers Max van Duijn en Tessa Verhoef, en ze genoten ervan met volle teugen. ‘Gisteravond zaten we helemaal onder de modder.’ Lees het verslag.