Leidse biologiestudenten in diverse media over spugende cobra’s

Dat sommige cobra’s gif spugen is mogelijk ontstaan om zich te verdedigen tegen de verre voorouders van de mens. RTL Nieuws, KIJK Magazine en het NRC spraken met Leidse biologiestudenten Jory van Thiel en Roel Wouters die meewerkten aan de in Science gepubliceerde studie. De studenten waren zelfs te zien in de talkshow Op1 van NPO.

Roel Wouters (links) en Jory van Thiel melken een adder voor onderzoek (foto door Joey Markx)

Gif tegen vijanden
De evolutie van slangengif niet enkel is gedreven door het vangen van prooien, maar ook als verdediging tegen vijanden. Verschillende groepen cobra-achtigen zijn op onafhankelijk van elkaar gaan spugen, op verschillende momenten in de evolutie. Deze momenten komen overeen met de opkomst van onze verre voorouders, waarvan bekend is dat ze een gevaarlijke vijand vormden voor slangen.

Studenten in Science
Het onderzoek van biologiestudenten Jory van Thiel en Roel Wouters en hun begeleider Michael Richardson van het Instituut Biologie Leiden, bleek een ontbrekend puzzelstukje in een internationale studie over de evolutie van de samenstelling van slangengif. Dit onderzoek in onlangs gepubliceerd in Science, met de studenten als co-auteur.

Verder lezen

Headerafbeelding: spugende cobra Naja mossambica  ©Wolfgang Würster