KNAW presenteert rapport over academische vrijheid in Nederland

Academische vrijheid is essentieel voor goede wetenschap, maar niet onbegrensd: wetenschappers moeten steeds een goed evenwicht zoeken tussen academische vrijheid en onafhankelijkheid aan de ene kant, en hun maatschappelijke verantwoordelijkheid aan de andere kant.

Omdat het in de discussies van de laatste tijd niet altijd duidelijk is wat academische vrijheid nu precies betekent, heeft de KNAW het begrip verder uitgewerkt. Het vandaag verschenen rapport Academische vrijheid in Nederland geeft een voorzet voor nadere discussie over het onderwerp.

Het rapport is geschreven door de vaste KNAW-commissie Vrijheid van wetenschapsbeoefening onder voorzitterschap van Paul van der Heijden, emeritus hoogleraar internationaal arbeidsrecht aan de Universiteit Leiden.