Joost Visser geeft keynote op SEN symposium

Steeds meer software bevat componenten van Machine Learning. Joost Visser, hoogleraar aan het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS), is uitgenodigd als keynote speaker op het zevende Nederlandse nationale symposium over software engineering (SEN) om over dit onderwerp te spreken.

Keynote

Het SEN Symposium wordt georganiseerd door VERSEN, de Vereniging Software Engineering Nederland. Het symposium brengt onderzoekers op dit brede vlak bij elkaar en richt zich op het uitwisselen van onderzoeksresultaten en het aanspreken van nieuwe richtingen die gerelateerd zijn aan nieuwe maatschappelijke uitdagingen. Visser zal een keynote geven over hoe de software engineering discipline zich moet aanpassen aan de sterke toename van het gebruik van machine learning componenten in software systemen. Hij richt zich specifiek op hoe software engineering technieken kunnen worden gebruikt om de kwaliteit, robuustheid en betrouwbaarheid van deze systemen te verbeteren.

Raakvlak van Software Engineering and Machine Learning

Visser richt zich in zijn onderzoek op het combineren van het vakgebied Software Engineering met andere vakgebieden, zoals Machine Learning. Hij is betrokken bij het SE4ML (Software Engineering for Machine Learning) project, waarin wordt onderzocht hoe Machine Learning componenten het beste in software kunnen worden verwerkt. In het project hebben Visser en zijn team de best practices in kaart gebracht die worden gebruikt bij het inbouwen van Machine Learning in software en onderzocht hoe andere engineering teams deze practices oppakken. Op dit moment houden ze een enquête over verantwoord gebruik van Machine Learning en over de adoptie van verschillende AutoML-technieken.

Tekst: Chris Flinterman