Joost Visser benoemd tot hoogleraar Large Scale Software en Data Science

Op 15 November begon Joost Visser als hoogleraar Large Scale Software en Data Science bij het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS). Hij zal bij LIACS het software engineering onderzoek leiden en hoofd worden van het master programma ICT in Business and the Public Sector.

DNA van onze digitale samenleving

Volgens Visser is software 'het DNA van onze steeds digitaler wordende samenleving'. Dat vraagt om krachtige technieken om software te analyseren en te meten en de besluitvorming in en rond software engineering te ondersteunen. Hij combineert in zijn onderzoek technieken voor beheerst veranderen uit het software engineering domein met experimentele technieken uit de datawetenschap en machine learning. Visser: ‘Bij LIACS krijg ik de kans om bij te dragen aan het onderzoek rond software en data en ervoor te zorgen dat deze technieken worden aangereikt in de opleiding van toekomstige digitale leiders.’

Joost Visser was hiervoor Chief Technology Officer (CTO) en Hoofd Onderzoek bij de Software Improvement Group (SIG) in Amsterdam. Met zijn team bij SIG creëerde, kalibreerde en valideerde hij een gestandaardiseerd model voor onderhoudbaarheid van software. Daarnaast was hij parttime Hoogleraar Large-Scale Software Systems bij de Radboud Universiteit Nijmegen en schreef het O’Reilly boek ‘Building Maintainable Software’.