Vier prijzen naar Leidse natuurkundigen in Veldhoven

Leidse natuurkundigen ontvingen vier prijzen tijdens het grote jaarlijkse Nederlandse natuurkundecongres in Veldhoven dat dit jaar online plaatsvond.

Ruim 1500 Nederlandse fysici verzamelden zich voor presentaties en natuurkundig netwerken tijdens 'Veldhoven', het grote jaarlijkse Nederlandse natuurkundecongres.

Koen Bastiaans kreeg de eerste Paul Ehrenfest & Tatiana Afanassjewa-natuurkundeproefschriftprijs, uitgereikt voor  het proefschrift “Probing quantum materials with novel scanning tunneling microscopy techniques

Bij de verkiezing van de beste poster van jonge onderzoekers won Gesa Welker de juryprijs met een poster over magnetische resonantie op nanometerschaal, een nieuwe afbeeldingstechniek. De poster, met tovenaar en konijn in een hoge hoed, greep duidelijk terug op het thema The Magic of Physics.

Een publieksprijs ging naar Guadalupe Cañas-Herrera voor een poster over de geluidssnelheid tijdens de inflatie, de korte periode van extreme expansie meteen naar de oerknal.  Ook Xing Gao van de Universiteit Twente won een publieksprijs.

Sense Jan van der Molen en Ivo van Vulpen (Nikhef/UvA) kregen daarnaast een NWO Communicatie-prijs uitgereikt voor hun langlopende Muurformules-project, waarbij natuurkundige formules worden afgebeeld op muren in (vooral) de Leidse binnenstad.