Koen Bastiaans wint eerste Paul & Tatiana Ehrenfest natuurkundeproefschriftprijs

De winnaar van de Paul & Tatiana Ehrenfest natuurkunde proefschriftprijs 2020 is Koen Bastiaans. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek in de groep van Milan Allan en verdedigde zijn proefschrift in december 2019 cum laude aan de Universiteit Leiden.

De prijs is een initiatief van de Dutch Physics Council en kan gezien worden als de opvolger van de FOM/NWO natuurkunde proefschriftprijs (die vorig jaar voor het laatst werd uitgereikt). De prijs is vernoemd naar het echtpaar Ehrenfest vanwege hun uitzonderlijke vermogen om jonge onderzoekers te stimuleren buiten de begaande wegen te treden.

Het proefschrift van Bastiaans is getiteld: “Probing quantum materials with novel scanning tunneling microscopy techniques”. De jury complimenteert Bastiaans met dit bijzonder compleet en helder beschreven werk, waarin hij zijn onderzoek beschrijft naar quantummaterie in de vaste stof.

Veelzijdigheid

Zijn veelzijdigheid is indrukwekkend: Bastiaans heeft naast het doen van simulaties, het ontwerpen én bouwen van eigen unieke apparatuur, tevens prachtige resultaten weten te behalen in de door hem uitgevoerde experimenten. Zijn promotieonderzoek en het proefschrift bevatten eigenlijk alles wat je van een promovendus zou wensen.

De jury was zeer te spreken over het hoge niveau van de inzendingen en geeft aanvullend aan het winnende proefschrift eervolle vermeldingen aan de proefschriften van Mario Avellaneda (AMOLF), Jorinde van de Vis (NIKHEF) en Andreas Wallucks (TUD).

De prijswinnaar ontvangt een bronzen beeld en een bedrag van 5.000 euro, vrij te besteden. De eerste Paul & Tatiana Ehrenfest natuurkunde proefschriftprijs zal worden uitgereikt tijdens de Physics@Veldhoven conferentie in januari 2021.

Koen Bastiaans over zijn onderzoek

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of