Leiden Law Exchange (LLX): Deelname aan Frontex-operaties: vragen van verantwoordelijk

Met de coronacrisis gaan ook de Leiden Law Exchange (LLX)-bijeenkomsten online. Op 26 januari spraken beleidsmedewerkers, academici en mensen uit het veld in een informele setting bijeen om onder Chatham House rule te spreken over de recente beschuldigingen aan het adres van het Europese Grens- en Kustwachtagentschap (Frontex) en de grenswachten van lidstaten over push-backs aan de buitengrenzen.

Deze LLX werd georganiseerd in samenwerking met de Nederlandse Defensieacademie. De bijeenkomst werd ingeleid door drie sprekers. Allereerst, Melanie Fink, Universitair Docent bij het Europa Instituut die het kader schetste voor juridische verantwoordelijkheid van het Agentschap en de lidstaten. Vervolgens ging Europarlementariƫr en hoogleraar Migratierecht Tineke Strik in op de politieke controle op het Agentschap. Tenslotte, schetste plaatsvervangend DG Daan Huisinga van het Ministerie van Justitie en Veiligheid het algemene beleidskader en de verhouding van Nederland tot het Agentschap. Hierna volgde een discussie tussen de sprekers en de deelnemers, waaronder academici uit Nederland en Vlaanderen, als ook de Koninklijke Marechaussee.

Het LLX format bewees zich wederom als een succesvolle formule voor de uitwisseling van kennis en ervaring tussen de academische wereld en de praktijk. Het Europa Instituut dankt alle deelnemers voor hun enthousiaste inbreng. Deze LLX werd georganiseerd in samenwerking met de Nederlandse Defensieacademie.