SURF Onderwijsaward voor Marja Verstelle

Marja Verstelle heeft de SURF Onderwijsaward 2020 toegekend gekregen. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan vijf onderwijsprofessionals die nationaal en internationaal bijdragen aan onderwijsvernieuwing.

Marja Verstelle

De vijf winnaars werden tijdens de online SURF Onderwijsdag op 7 december verrast in een videocall, waarin Christien Bok hen de SURF Onderwijsawards 2020 toekende. 'Het is ongelofelijk indrukwekkend te zien hoe deze vijf mensen zich al jaren inzetten, hun kennis en inzet vrijelijk delen met anderen en daarmee zoveel voor elkaar krijgen. Het is een enorme eer hen deze onderscheiding namens SURF te mogen toekennen,' aldus Bok.

Marja Verstelle is al 25 jaar bruggenbouwer voor innovatie en onderwijs in uiteenlopende rollen. Momenteel als kwartiermaker en projectmanager voor de strategische alliantie van Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam. Voorheen als programmamanager van het ICTO Innovatieprogramma en mede-oprichter van het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden, strategisch beleidsadviseur van de vice-rector, en als hoofdredacteur van de landelijke SURFspace website. En binnen het internationale samenwerkingsverband LERU speelde Verstelle een aanjagende rol in de digitaliseringsgroep.

De jury van de SURF Onderwijsprijs over Marja Verstelle: 'Als het gaat over nieuwe technologieën, dan neemt Marja Verstelle het voortouw. Zij vertaalt kennis naar mogelijkheden voor het onderwijs en weet daarin mensen mee te nemen, van student tot hoogleraar tot bestuurder. Juist door die verbindende kracht heeft zij veel bereikt.'

De vier andere winnaars zijn Eric Slaats (Fontys Universities of Applied Sciences), Robert Schuwer (Fontys Universities of Applied Sciences), Ulrike Wild (WUR), and Willem van Valkenburg (TU Delft).

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Over SURF

SURF is de ICT-samenwerkingsorganisatie van het onderwijs en onderzoek in Nederland. Binnen de coöperatie SURF werken universiteiten, hogescholen, mbo-scholen, onderzoeksinstellingen en de universitaire medische centra samen aan ICT-voorzieningen én ICT-vernieuwingen. Hierdoor beschikken studenten, docenten, onderzoekers en medewerkers onder gunstige voorwaarden over de beste ICT-voorzieningen voor toponderzoek en talentontwikkeling. Sinds 2015 reikt SURF jaarlijks onderscheidingen uit aan mensen uit het onderwijsveld (mbo, hbo en wo) die zich inzetten voor onderwijsvernieuwing met behulp van ICT.