Samenwerkingsproject tussen India en Nederland gaat VOC-archief van Kerala toegankelijker maken

Het samenwerkingsprogramma 'Cosmos Malabaricus' zal het unieke VOC-archief voor de Indiase deelstaat Kerala toegankelijker maken voor een groter publiek.

Met financiële ondersteuning van het Nationaal Archief, Ministerie van OCW, alsmede het Ministerie van Buitenlandse Zaken, zal in 2021 een nieuwe samenwerkingsproject worden gelanceerd tussen India en Nederland.

Het programma Cosmos Malabaricus heeft een looptijd van 7 jaar en zal het unieke VOC-archief voor de Indiase deelstaat Kerala toegankelijker maken voor een groter publiek.

Om dit mogelijk te maken zal een zestal Indiase studenten in Leiden een MA History doorlopen. Vervolgens zullen zij aan het werk gaan bij de Kerala Council for Historical Research, die tevens als gastheer van Leidse stagiair(e)s zal optreden.

Cosmos Malabaricus is een lokale opvolger van de eerdere drie programma’s TANAP, ENCOMPASS en COSMOPOLIS en staat onder leiding van Jos Gommans.

Meer informatie is beschikbaar op de website van het Nationaal Archief.

VOC commandeur Hendrik Adriaan van Reede tot Drakenstein en de Malabaarse geneeskundige Itti Achudan werken samen aan de Hortus Malabaricus (Kerala Museum, Edapally (Kochi), photo Jos Gommans)