Bastiaan Rijpkema doet deelonderzoek voor Dialooggroep Slavernijverleden

Rechtsfilosoof en jurist Bastiaan Rijpkema, universitair hoofddocent bij de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, gaat onderzoek doen voor de door de Minister van Binnenlandse Zaken ingestelde Dialooggroep Slavernijverleden.

Dit onafhankelijke adviescollege is deze zomer ingesteld en heeft als opdracht het organiseren van een publiek gesprek in het Koninkrijk over het slavernijverleden en de doorwerking daarvan in het heden.

Rijpkema zal zich samen met Glenn Thodé (jurist en rector van de Universiteit van Aruba) en Arjen van Rijn (advocaat en hoogleraar Staatsrecht en staatkundige vernieuwing aan de Universiteit van Curaçao) richten op de vraag wat de (juridische) gevolgen zijn van de wettelijke erkenning van de slavernij en de slavenhandel als misdaden tegen de menselijkheid.

De resultaten van het deelonderzoek worden in het voorjaar verwacht en worden afzonderlijk gepubliceerd en beschikbaar gemaakt voor een breed publiek. De Dialooggroep Slavernijverleden brengt op uiterlijk 1 mei 2021 een eindrapport uit aan de Minister van Binnenlandse Zaken.

Meer informatie over het Adviescollege Dialoogroep Slavernijverleden is hier te vinden.

Meer over Bastiaan Rijpkema:

Mr. dr. Bastiaan Rijpkema (1987) is als universitair hoofddocent verbonden aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden. Zijn meest recente boek is Lokale weerbare democratie (Boom Juridisch 2020). In 2018 publiceerde hij Militant Democracy: the Limits of Democratic Tolerance (Routledge, Extremism & Democracy), de Engelstalige editie van zijn Weerbare democratie: de grenzen van democratische tolerantie waarop hij in 2015 promoveerde aan de Universiteit Leiden. Voor Weerbare democratie won Rijpkema de Prinsjesboekenprijs 2016 voor het beste politieke boek van het jaar. In 2017 werd hij gekozen tot New Scientist Wetenschapstalent. Andere recente publicaties zijn: Militant Democracy – Political Science, Law and Philosophy (co-redacteur, Springer 2018) en De strijd om de demo­cratie (co-redacteur, Boom 2018).

Hij is bestuurslid van de Vereniging voor Wijsbegeerte van het Recht en editor bij het Netherlands Journal of Legal Philosophy. Rijpkema is lid van de LISF-commissie van het LUF (subsidies voor onderzoek in het buitenland) en voorzitter van de jury van de Socrateswisselbeker (voor het beste Nederlandstalige filosofieboek van het jaar). Rijpkema schrijft regelmatig voor NRC Handelsblad en deelt zijn onderzoek in optredens bij verschillende radio- en televisieprogramma’s, bijvoorbeeld als vaste commentator bij Nieuws & Co op NPO Radio 1 in de Friends of the Show-rubriek die liep van 2016 tot 2019.