Universiteit Leiden tekent overeenkomst met Tsinghua om samen sterrenkundepromovendi te begeleiden

Op 26 oktober hield de Universiteit Leiden haar eerste online ondertekeningsceremonie, waarbij ze een overeenkomst ondertekende met de Chinese topuniversiteit Tsinghua. Doel is om een ​​gezamenlijk PhD-programma op te zetten om jonge onderzoekers op het gebied van astronomie en astrofysica te begeleiden.

Namens de Universiteit Leiden ondertekenden rector magnificus Carel Stolker en decaan Michiel Kreutzer de overeenkomst

Samen talenten begeleiden

In de overeenkomst zeggen beide partijen toe een gestructureerd programma op te zetten tussen Leiden en Tsinghua om promovendi van beide kanten te begeleiden en grensverleggend onderzoek in de astronomie en astrofysica te doen. Leids rector magnificus Carel Stolker wees erop dat Tsinghua een zeer belangrijke strategische partner is voor de Universiteit Leiden. Hij is van mening dat dit programma een van de beste manieren is om internationaal georiënteerd innovatief talent te stimuleren, en dat het zal zorgen voor langdurige samenwerking tussen onderzoekers van beide kanten.

Aan de kant van Tsinghua tekenden Yang Bin, vicepresident en provoost, en Mao Shude, directeur van de afdeling Astrofysica

Een gewaardeerd partnerschap

Michiel Kreutzer, decaan van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen, zei dat hij uitkijkt naar de toekomstige ontwikkeling van het gezamenlijke PhD-programma in de astronomie tussen de twee universiteiten. Hij besprak uitvoerig de mogelijkheid om gezamenlijk wetenschappelijk onderzoek, talententrainingen en personeelsuitwisselingsprogramma's in verschillende disciplines tussen Tsinghua en Leiden uit te breiden. Ook benadrukte hij de aandacht die hij besteedt aan Chinese talenten die naar Leiden komen door hen extra begeleiding te bieden in de vorm van bijvoorbeeld een loopbaanworkshop.

Vele actieve samenwerkingen

Aan het einde van de ondertekeningsceremonie merkte Luo Ping, adviseur van het onderwijsbureau van de Chinese ambassade in Nederland, op dat hij vereerd was getuige te zijn geweest van de ondertekening van de samenwerking tussen Tsinghua University en de Universiteit Leiden. De twee universiteiten zijn zeer invloedrijke en bekende universiteiten in China en Nederland, zei Luo Ping. ‘De gezamenlijke opleiding tussen beide partijen is een goed voorbeeld voor samenwerking op het gebied van onderwijs en onderzoek.’

In 2017 ondertekende de Universiteit Leiden een memorandum of understanding met Tsinghua University, waarin beide partijen afspraken samenwerkingen voor onderwijs en onderzoek te bevorderen. Sindsdien is er niet alleen actief samengewerkt in de astronomie, maar ook op het gebied van rechten, biowetenschappen, milieuwetenschappen en wiskunde.

Nummer een in China

Tsinghua University is een van de meest prestigieuze universiteiten ter wereld. Times Higher Education World University Rankings plaatst de universiteit op nummer één in China, Azië en opkomende landen. Op het gebied van onderzoeksprestaties haalt Tsinghua wereldwijd een 7e plaats (tussen Stanford University en het Massachusetts Institute of Technology). Sinds de oprichting in 1911 heeft de Chinese universiteit toptalenten voortgebracht op het gebied van bètawetenschap, techniek, politiek, economie en cultuur.

Leden van de Leidse delegatie:

•    Prof. dr. C.J.J.M. Stolker, rector magnificus en voorzitter collegea van bestuur Universiteit Leiden
•    Prof.dr.ir. M.T. Kreutzer, decaan van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen
•    Prof. dr. H.J.A. Röttgering, wetenschappelijk directeur van de Leidse Sterrewacht
•    Prof. dr. K.H. Kuijken, hoogleraar Galactische sterrenkunde
•    Mrs. Annemarie Montulet, beleidsadviseur
•    Mrs. Yun Tian, beleidsadviseur

Leden van de Tsinghua-delegatie:

•    Prof. Yang Bin, vicepresident en provoost
•    Prof. Mao Shude, directeur van de afdeling Astrophysics
•    Prof. Li Jinliang, decaan International Affairs
•    Wang Hui, vicedecaan International Affairs,