Remco Breuker bij K-Pod met een open brief aan Joe Biden

In de K-Pod van het Haagsch College bespreekt journaliste Annette van Soest samen met hoogleraar Koreastudies Remco Breuker elke maand achtergronden bij het nieuws over Noord- en Zuid-Korea. Tijdens de aflevering van 6 november werden o.a. de Amerikaanse verkiezingen besproken. Breuker geeft Joe Biden advies over hoe hij de relatie met Noord-Korea zou moeten aanpakken.

Het allereerste en belangrijkste punt van Breuker's brief is: 'Vergeet gewoon wat er de afgelopen vier jaar is gebeurd, want daar moet je niet mee doorgaan.' In de periode dat Trump president was, is Kim Jong Un als leider in de ogen van de wereld genormaliseerd geraakt. Dit kwam met name door twee ontmoetingen waarbij Kim op gelijke voet met de Amerikaanse president kon praten: iets wat Kim en zijn voorgangers jaren wensten, maar waar eerdere presidenten altijd nee op hebben gezegd. Ook de sancties die de Verenigde Staten hebben opgelegd, hebben uiteindelijk niet veel opgeleverd. Enerzijds omdat China en Rusland niet meer meewerken, maar anderzijds ook omdat de overzeese activiteiten - waarmee Noord-Korea geld kan verdienen in het buitenland - nog steeds heel goed lopen.

Verder geeft Breuker advies over hoe het beleid van Amerika richting Noord-Korea eruit moeten zien. Hij stelt dat de beste aanpak een soort cordon sanitaire is, waarbij alleen met de Noord-Koreaanse regering gecommuniceerd wordt indien strikt noodzakelijk. In plaats daarvan zou er meer nadruk gelegd moeten worden op het creeren van contacten binnen de bevolking van het land. Dit kan onder andere door het steunen van ballingen en organisaties die zich inzetten voor meer vrijheid in Noord-Korea, maar ook door door informatie het land in te krijgen over bijvoorbeeld de gang van zaken aan het hof in Pyongyang, zodat de bevolking een duidelijk beeld krijgt van hoe hun land wordt geregeerd. Ook zou Amerika de deur open moeten zetten voor Noord-Koreaanse vluchtelingen.

Meer weten?

De volledige aflevering van K-Pod met Remco Breuker is terug te luisteren op de website van het Haagsch College.