Janine Ubink geeft Cleveringalezing over leiders en macht in Zuid-Afrika

Janine Ubink verzorgt op 2 december de online Cleveringalezing, getiteld ‘Custom, capitalism and democracy: The case of South Africa’.

Janine Ubink

Janine Ubink is hoogleraar Recht, Bestuur en Ontwikkeling bij het Van Vollenhoven Instituut. In de lezing staan de pogingen centraal van de Zuid-Afrikaanse regering om de macht van de traditionele leiders te versterken en te centraliseren. Dit plan wordt fel bestreden door activisten en gemeenschappen op het platteland, die vinden dat daarmee het burgerschap van 18 miljoen Zuid-Afrikanen die in de voormalige thuislanden wonen ondermijnen.

Ook Sindiso Mnisi Weeks, universitair docent aan de University of Massachusetts in Boston, en Nolundi Luwaya, directeur van het Land and Accountability Research Centre, University of Cape Town, zullen een bijdrage leveren aan de lezing.

Bekijk de flyer voor meer informatie over de lezing.