Janine Janssen over economie en geweld: een monsterverbond

De maatregelen tegen het coronavirus trekken een stevige wissel op ons economische bestaan. Financiële zorgen kunnen leiden tot spanning en waar spanning ontstaat, krijgt geweld een kans. Prof. dr. Janine Janssen, lector Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties en spreker bij het seminar Policing in tijden van covid-19 op 1,3 & 4 december vertelt hierover in BN de Stem.

De maatregelen tegen het virus trekken een stevige wissel op ons economische bestaan en ook op andere aspecten van het maatschappelijk leven. Zo is er, vanaf het moment dat de intelligente lockdown in maart in Nederland een feit was, regelmatig aandacht in de media geweest voor huiselijk geweld. Want hoe zou dat zich ontwikkelen nu mensen thuis op elkaars lip zaten en verstoken waren van reguliere sociale contacten, althans offline? Inmiddels lopen in Nederland verschillende onderzoeken naar de relatie tussen de maatregelen tegen Covid-19 en de ontwikkeling van het geweld achter de voordeur.

Factoren

Tot op heden weten we namelijk nog steeds niet precies hoe die crisis de thuissituatie exact beïnvloed heeft. Er was en is nog steeds veel zorg, omdat we uit eerder onderzoek weten dat er factoren zijn, die van invloed zijn op het kweken van een voedingsbodem waarin geweld de kans krijgt om te kiemen en te gedijen. Ik noemde al isolement. Maar het materiële speelt daarbij ontegenzeggelijk ook een rol. De Duitsers weten dat heel mooi te zeggen: Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral. Geld en geweld kunnen namelijk een monsterverbond aangaan.

Het hele artikel is hier terug te lezen.
Bekijk ook de webinars terug die Janine eerder dit jaar gaf rondom dit onderwerp.

Seminar: Policing in tijden van covid-19

In samenwerking met de Politieacademie en de Nationale Politie organiseert het Centre for Professional Learning van Universiteit Leiden op 1, 3 en 4 december het online seminar 'Policing in tijden van Covid-19 -  Inzichten en uitdagingen van veiligheidsactoren'.

Tijdens het seminar worden medewerkers van de Politie en haar ketenpartners, zoals het Openbaar Ministerie (OM), de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ), gemeenten, ministeries, Reclassering, Jeugdzorg, Raad voor de Kinderbescherming, Veilig Thuis en andere relevante partijen bij elkaar gebracht om kennis te delen, en gezamenlijk te reflecteren doormiddel van workshops. De onderwerpen van de workshops zijn: ketensamenwerking in crisistijd, sensemaking in crisistijd en de aanpak van huiselijk geweld tijdens de coronacrisis.

Janine Janssen is een van de sprekers tijdens de workshop Huiselijk Geweld in corona-tijd.

Meer informatie vind je op de website.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of