Universiteit Leiden

nl en

Globaal denken, lokaal handelen

Eerstejaars studenten van het Leiden University College in Den Haag verzamelden 10200 stukken zwerfafval vanuit hun eigen lokale leefomgeving in het kader van het vak Global Challenge: Sustainability. Van het totaal was zo'n 52% plastic.

Zo'n tweehonderd eerstejaars studenten van het Leiden University College in Den Haag staken onlangs hun handen uit de mouwen in hun eigen woonomgeving buurten. De studenten verzamelden het zwerfafval, niet alleen om het vervuilingsprobleem aan te pakken maar ook om data te vergaren over afvalstromen. In het brede, eerste jaar van het Liberal Arts & Sciences programma van het Leiden University College staan meerdere 'Global Challenges' centraal. Naast Sustainability, maken ook Diversity, Peace & Justice, en Prosperity onderdeel uit van de opleiding. Dit jaar zijn een reeks lokale activiteiten in het curriculum geintegreerd die een aanvulling vormen op de wekelijkse meer theoretische lezingen. 

Onderwijs op afstand

Om deel te nemen aan de lessen van het Leiden University College in Den Haag hoeven studenten niet meer op de campus te wonen, waar dat normaliter in het eerste én tweede jaar verplicht is. De meeste studenten zitten thuis vast achter een scherm. Deze duurzaamheidsuitdaging is als zodanig ontworpen om elke student, wonend om de hoek van het LUC of op enorme afstand in Kenya, te faciliteren deel te nemen aan de opdracht. Met dit in gedachten werden de student uitgedaagd om een klein verschil te maken, beginnend op hun eigen, lokale niveau.

Litterati

De uitdaging werd mogelijk gemaakt en data verzameld door de app Litterati, die gebruikers in staat stelt om gegevens over zwerfafval te verzamelen en monitoren met behulp van citizen science.  De regels waren simpel: alle 200 studenten werden gevraag om 30 tot 60 minuten te besteden aan het verzameln van zwerfafval rondom hun huis en in hun eigen buurten.

Interview met LUC Student Anoush uit Kenya

Lees hier het volledige Engelstalige artikel, inclusief een interview met LUC Student Anoush Alibhai uit Kenya die het Global Challenges: Sustainability vak volgde en zwerafval verzamelde vanuit haar woonplaats dichtbij Nyali Beach in Kenya, Afrika.

Thijs Bosker over het lesgeven in duurzaamheid

Deze specifieke opdracht is ontworpen door Dr. Thijs Bosker, universitair hoofddocent Milieuwetenschappen en gespecialiseerd in plastic vervuiling en het gebruik van citizen science: 

"In het vak Global Challenges: Sustainability richten we ons op enkele van de belangrijkste milieu-uitdagingen waar we als mensheid voor staan. Om de onderwerpen tastbaarder te maken, hebben we nu een Local Lessons component binnen het vak ontworpen. Tijdens de lokale lessen passen de studenten een deel van de inhoud toe op hun dagelijks leven. De afvalverzameling richtte zich op plasticvervuiling, en in het daaropvolgende seminar hebben we niet alleen de resultaten besproken, maar ook de risicoperceptie in verband gebracht. We proberen de vraag te beantwoorden of de maatschappelijke focus op plastic vervuiling afleidt van grotere problemen, zoals klimaatverandering of verlies van biodiversiteit, of dat het juist helpt om meer bewustzijn te creëren". 

Artikel geschreven door Jayne Fitzgerald.

Leiden University College The Hague biedt een breed, flexibel en interdisciplinair residentieel studieprogramma aan op het gebied van Liberal Arts and Sciences met een focus op 'Global Challenges'; de maatschappelijke uitdagingen van de 21ste eeuw. In deze bacheloropleiding specialiseer je je in gebieden zoals wereldpolitiek, economie, bestuur, internationale rechtspraak, menselijke & culturele interactie, volksgezondheid en milieuwetenschappen.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.