Geerten Boogaard over bestuurlijke splijtzwam in Smallingerland

Vier partijen in de de raad van de gemeente Smallingerland hebben gekozen om met een eigen brief aan de provincie kritisch te reageren op de officiële aanbiedingsbrief van het college van burgemeester & wethouders over de begroting 2021. Volgens Geerten Boogaard, hoogleraar decentrale overheden Universiteit Leiden is dit een zeer uitzonderlijke situatie.

Het is een unieke situatie zegt Boogaard. “Ik ken daar geen enkel ander voorbeeld van. Als het zo gaat kun je grote twijfels hebben over de bestuurbaarheid van deze gemeente. Het is dan aan de commissaris van de Koning Arno Brok om in te grijpen." Naast de commissaris van de Koning heeft ook de gedeputeerde Sander de Rouwe – die de gemeentelijke begrotingen controleert - de bevoegheid op te treden. De gedeputeerde kan de gemeente Smallingerland vragen om de ingediende begroting aan te passen en kan de gemeente zonodig zelfs onder curatele plaatsen.

Beluister het radiointerview van Omrop Fryslan