4,9 miljoen euro om de mysteries van zwarte gaten te ontrafelen

Het Nederlands Zwarte Gaten Consortium ontvangt 4,9 miljoen euro van NWO voor het ontrafelen van de raadselen van zwarte gaten en andere mysteries van het heelal. De The Astronomy & Society groep van de Leidse Sterrewacht is aangesloten om het vooraanstaande onderzoek in te zetten om mensen van alle leeftijden en achtergronden, en kinderen in het bijzonder, te laten kennismaken met de wetenschap. Het NWO maakte de toekenningen in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) 25 november bekend.

Het Nederlands Zwarte Gaten Consortium (Dutch Black Hole Consortium in het Engels) combineert onderzoekers van disciplines variërend van theoretische natuurkunde, astronomie, geologie, tot technici die aan de volgende generatie zwaartekracht detectoren werken, met lerarenopleidingen aan hogescholen, musea, en onderzoekers van wetenschapscommunicatie.

Topfaciliteiten

Het consortium bereidt zich voor op het onderzoek van de toekomst door te helpen bij de ontwikkeling van de nieuwste en gevoeligste meetinstrumenten, zoals de Einstein Telescope. Bij dat project zullen geologen bijvoorbeeld helpen bij de analyse van het grondonderzoek in Zuid-Limburg door de Provincie Limburg, Shell TNO en Innoseis. Sterrenkundigen en natuurkundigen slaan de handen ineen om de huidige theoretische inzichten over zwarte gaten testen. Dit doen ze met de gegevens van top onderzoeksfaciliteiten voor zwarte-gatenonderzoek, zoals de zwaartekrachtsgolfdetectoren Virgo en LIGO en de Event Horizon Telescope. Ook zullen ze de nieuwste ideeën over zwarte gaten en de aard van zwaartekracht verder ontwikkelen.

Educatief programma

Tegelijkertijd vertalen educatie-experts de nieuwste bevindingen naar een veelzijdig educatief programma. Ze ontwikkelen en testen nieuw lesmateriaal, trainen leraren voor het basis- en middelbare onderwijs, en werken samen met verschillende educatieve partners zoals natuurkunde.nl. Het consortium brengt het project naar de rest van de maatschappij door tentoonstellingen in museum Boerhaave en ontdekkingscentrum Continium. Tevens richt zij een Citizen Science project op waarbij ze gebruik maakt van de in aanbouw zijnde BlackGEM telescopen en de telescopen van het observatorium Las Cumbres, die op zoek gaan naar lichtflitsen die ontstaan bij zwaartekrachtsgolfgebeurtenissen.

Naar klaslokalen in heel Nederland

Pedro Russo (Leidse Sterrewacht/afdeling Science Communication & Society) is co-lead education en voegt toe: 'Het is essentieel dat baanbrekend onderzoek aan bod komt tijdens onderwijs, formeel en informeel. Dit NWA-project zal de opwindende aspecten van zwartegatenonderzoek naar klaslokalen in heel Nederland brengen.'