Academiegebouw kleurt oranje tegen vrouwenmishandeling

Geweld tegen vrouwen moet de wereld uit, dat is de boodschap van de Orange the World-campagne. Dit jaar doet ook de Universiteit Leiden mee, en daarom kleuren het Academiegebouw en het Bestuursbureau oranje.

Bijna de helft van de Nederlandse vrouwen (zo’n 45 procent) heeft aangegeven sinds haar vijftiende levensjaar slachtoffer te zijn geworden van lichamelijk of seksueel geweld. Dat moet stoppen. Om aandacht te vragen voor het schrijnende probleem, doet de Universiteit Leiden dit jaar mee met de internationale campagne Orange the World. Het Academiegebouw en het Bestuursbureau (allebei aan het Rapenburg) kleuren daarom vanaf 25 november, de internationale dag tegen geweld tegen vrouwen, enkele weken oranje.

Klara Wieczorke (links) en Semra Milanovich hielpen mee om de actie op touw te zetten. Dat doen ze samen met mede-student Lana Skrlec (niet op de foto).

De organisatie pleit er onder meer voor dat het voor vrouwen, altijd en waar ook ter wereld, gemakkelijker wordt om geweldsdelicten te melden en toegang te krijgen tot hulp. In 2019 deden in Nederland 150 gemeentes en acht provincies mee aan de campagne, waardoor er in totaal ruim 250 objecten oranje werden verlicht.

‘Over de hele wereld is gendergeweld een belangrijk probleem, denk bijvoorbeeld aan extreme gevallen zoals vrouwenbesnijdenis,’ zegt Klara Wieczorke. Zij organiseert sinds kort – samen met het Expertisebureau Diversiteit en Inclusie – een steungroep voor medewerkers en studenten van de Universiteit Leiden die seksueel geweld hebben meegemaakt. Het pilot project ontving een Van Bergenprijs om de activiteiten mogelijk te maken. ‘Maar ook in onze redelijk progressieve omgeving komt gendergerelateerd geweld nog steeds voor, al is het vaak achter gesloten deuren. Orange the World kan helpen om het gesprek hierover op gang te brengen, en om survivors aan te moedigen om zich uit te spreken.’

Workshop Boundaries, Communication & Consent

Als onderdeel van de campagne Orange the World 2020 organiseren Care Leiden en het Expertisebureau Diversiteit en Inclusie een online workshop die bewustwording en preventie van geweld tegen vrouwen bevordert. De workshop wordt verzorgd door Stichting Our Bodies Our Voice, en is toegankelijk voor alle Leidse studenten en medewerkers.