Jan van de Streek benoemd tot hoogleraar Belastingrecht in Leiden

Jan van de Streek is een belastingwetenschapper die onderzoek doet naar de belastingheffing van multinationals. Zijn benoeming gaat in per 1 januari 2021.

Jan van de Streek

Jan van de Streek, geboren in 1976, is onder meer in Leiden afgestudeerd in Fiscaal recht. In 2009 promoveerde hij aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift Omzetting van rechtspersonenVan de Streek is sinds 1 december 2014 hoogleraar Belastingheffing van concerns aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam, de universiteit die hij nu verruilt voor die van Leiden

In 2017 maakte Van de Streek deel uit van de klankbordgroep van de parlementaire mini-enquêtecommissie Fiscale Constructies van de Tweede Kamer. In 2018 werd aan hem de Saskia Stuiveling Prijs toegekend vanwege zijn samenwerking met de onderzoeksjournalistiek. In 2019-2020 maakte hij deel uit van de Commissie Belastingheffing van multinationals die de staatssecretaris van Financiën adviseerde over een eerlijker belastingstelsel voor multinationals. Van de Streek is ook vaak shortlisted als docent van het jaar. Studenten roemen zijn enthousiaste manier van lesgeven.

Omdat Van de Streek geen banden meer heeft met een belastingadvieskantoor, kan hij een onafhankelijke bijdrage leveren aan het onderzoek naar en het debat over belastingontwijking door multinationals.