Eerste PhD Symposium Conflictoplossende Instituties

Op 16 Oktober vond het eerste interuniversitaire PhD symposium ‘Conflictoplossende Instituties’ (COI) online plaats. Het speerpunt COI is een landelijk samenwerkingsverband in het kader van het Nederlandse Sectorplan Rechtsgeleerdheid. Drie universiteiten slaan hiertoe hun handen in elkaar.

Het speerpunt COI beoogt dat het gezag en de legitimiteit van overheidsinstituties en de rechterlijke macht bewaard kunnen blijven in onze samenleving, ondanks grote maatschappelijke problemen, fragmentering en polarisering.  Maar liefst achttien promovendi en één postdoc van Universiteit Leiden,  Universiteit Utrecht, en Radboud Universiteit namen deel aan dit Symposium.

Na het welkomstwoord door Miranda Boone stelden de jonge onderzoekers zichzelf, hun onderzoeksvraag en -methodes voor. Vervolgens zochten ze naar synergiën en manieren om in deze moeilijke tijden toch samen te werken. Daarna discussieerden de onderzoekers over vragen uit het Sectorplan. Eén team brainstormde bijvoorbeeld  wanneer en hoe conflicten effectief en rechtvaardig buiten de rechtszaal kunnen worden opgelost. Tenslotte reflecteerden de onderzoekers over opportuniteiten tijdens  de pandemie. Die blijken vooral op digitaal vlak te liggen. Zo zijn er tal van conferenties en workshop te volgen over de wereld.

Het Symposium werd gemodereerd door Aleydis Nissen.  Zij werd in de organisatie bijgestaan door Elise Filius, eveneens uit Leiden. Ook Tom Vennmanns van Radboud Universiteit, en Marlou Overheul en Max Vetzo van Universiteit Utrecht gaven waardevolle input bij de voorbereidingen van dit evenement.