Ton van Kalmthout nieuwe bijzonder hoogleraar Nederlandse letterkunde

Per 1 september is Ton van Kalmthout aangesteld als bijzonder hoogleraar Internationale uitwisseling van Nederlandse literatuur in historisch perspectief. Van Kalmthout, senior-onderzoeker literatuurgeschiedenis bij het Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis van de KNAW, gaat ook doceren aan de Universiteit Leiden.

Ton van Kalmthout

De export en import van literatuur

‘Ik houd me binnen mijn onderzoek bezig met hoe Nederlandstalige literatuur verspreid raakt en gelezen wordt buiten ons land, of buiten het Nederlandse taalgebied’, zegt Van Kalmthout. Daarnaast kijkt hij naar hoe anderstalige letteren naar het Nederlandse taalgebied toekomen. ‘Oftewel, ik onderzoek enerzijds de export van Nederlandse literatuur naar anderstalige landen en anderzijds de import van anderstalige literatuur naar Nederland.’

Volgens Van Kalmthout is het belangrijk om hier onderzoek naar te doen: ‘In Nederland overschatten we de rol van oorspronkelijk in het Nederlands geschreven literatuur, terwijl het overgrote deel van wat we hier lezen vertaald is uit een andere taal.’ Ook andersom is dat zo, zegt Van Kalmthout, ‘Nederlandse literatuur wordt veel meer in het buitenland geconsumeerd dan wij denken.’ Dit gebeurt volgens Van Kalmthout vaak ook in een andere vorm bijvoorbeeld in de vorm van een film of theaterstuk. ‘Literatuur wordt niet alleen verspreid via papier’, stelt hij.

Onderwijs geven

Van Kalmthout is enthousiast over zijn nieuwe aanstelling bij het LUCAS van de Universiteit Leiden: ‘Ik kijk het meeste uit naar onderwijs geven.’ Bij het Huygens Instituut heeft hij daar geen mogelijkheid voor en geeft hij alleen af en toe een gastcollege: ‘Ik werk daar in een interdisciplinaire onderzoeksgroep. Onderzoek kan ik daar wel doen, maar onderwijs geven niet. Ik vind het prachtig dat dat nu kan. Met zo’n aanstelling kan ik ook weer groepen studenten volgen en ze weer eens terugzien na een tijdje.