Kitty Zijlmans benoemd in de Commissie Collectie Nederland

Kitty Zijlmans, hoogleraar Kunstgeschiedenis van de Nieuwste Tijd, is toegetreden tot de Commissie Collectie Nederland. Deze vast onafhankelijke commissie gaat werken aan een overkoepelende visie op een dynamische Collectie Nederland.

Kitty Zijlmans

Met erfgoed kun je generaties verbinden en perspectieven bieden op de Nederlandse culturele geschiedenis. Het vertelt het verhaal van wie we zijn en kan ons helpen om het heden te begrijpen en hoe we in de toekomst ons kunnen ontwikkelen. De Collectie Nederland omvat alle cultuurgoederen en verzamelingen in bezit van de overheid, maar ook dat van musea en andere cultuurinstellingen, en de lijst van door de overheid aangewezen cultuurgoederen en het zogenaamde register van beschermde cultuurgoederen in particulier bezit.

Op het verzoek van minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) gaat de Commissie Collectie Nederland werken aan een visie voor hoe de Collectie Nederland actueel kan worden gehouden. Deze dynamische Collectie Nederland heeft als uiteindelijke vraag welke cultuurgoederen door de overheid moeten worden beschermd voor volgende generaties.

De Commissie Collectie Nederland is ingesteld door de Raad voor Cultuur en benoemd door de minister. Naast Kitty Zijlmans bestaat de commissie uit: voorzitter Sybrand van Haersma Buma, vicevoorzitter Brigitte Bloksma, Robert Aronson, Vanessa van Baasbank, Meta Knol, Wayne Modest, Axel Rüge en, Chris Stolwijk.

Lees meer op de website van de Raad van Cultuur.

Over Kitty Zijlmans

Kitty Zijlmans werd in 2000 benoemd tot hoogleraar Kunstgeschiedenis van de Nieuwste Tijd/World Art Studies aan het Leiden University Centre for the Arts in Society waar ze ook van 2011 tot 2014 de wetenschappelijk directeur was. Ze was van januari 2017 gedurende anderhalf jaar voorzitter van het bestuur van het Domein Geesteswetenschappen van de KNAW.