Ewout en Nicole leren de wereld kennen met Area Studies

Middle Eastern Studies, African Studies of International Relations: allemaal voorbeelden van studies die deel uitmaken van het brede aanbod aan Area Studies aan de Faculteit Geesteswetenschappen. Binnen de Area Studies bestudeer je een regio en verdiep je je in (complexe) onderwerpen van die regio, zoals culturele eigenheid, conflicten, migratie, politiek en economie.

Ewout Jansen

Ewout Jansen verdiepte zich tijdens zijn bachelor Japanstudies bij de Universiteit Leiden in Japan, en tijdens zijn master Asian Studies in Indonesië. ‘Tijdens mijn studie vormden we een beeld van de omgeving, van de genderrollen aldaar, filosofie, economie en wat het gebied maakt zoals het nu is. Daar keken we naar vanuit verschillende perspectieven.’ Alumna Nicole Jular Manugas koos de master International Relations, nadat zij tijdens haar bachelor International Studies de regio Zuidoost-Azië had bestudeerd. ‘Binnen mijn studie had ik de mogelijkheid om te leren over een heel grote regio of juist een heel specifiek gebied. Ik koos zelf voor dat laatste, namelijk de Filipijnen.’, aldus Nicole.

‘Leer de wereld kennen’

Misschien herken je dat, als het vroeger op school over een bepaald werelddeel ging, dat dit dan op een stereotyperende manier gebeurde. Het is belangrijk om de wereld beter te leren kennen, om vooroordelen te voorkomen, vindt Ewout. ‘Veel van de huidige studenten komen uit Europa, zij hebben nooit de kans gehad om iets te leren over gebieden buiten Europa.’ Wanneer je daar wel over leert, kom je er volgens Ewout achter dat het complexer in elkaar zit dan je denkt. Je stelt jezelf dan de vraag of wat je vroeger op school geleerd hebt wel klopt. Nicole sluit zich hierbij aan: ‘Ik leerde om het verschil te kunnen zien tussen verschillende regio’s en culturen en daarbij ook context gebonden te zijn zonder een universele aanpak te gebruiken.’

Nicole Jular Manugas

‘Het meest bijzondere wat ik kon verzinnen’

De keuze voor een opleiding in de Area Studies was destijds voor Ewout een gok. ‘Ik heb zelf een theologie-achtergrond en kom uit een christelijke omgeving. Ik voelde me daar niet zo thuis en besloot daarom om het meest bijzondere te gaan doen wat ik kon verzinnen: Japanstudies. Ewout: ‘ik heb nooit spijt gehad dat ik dit ben gaan studeren, het heeft mijn manier van denken positief beïnvloed. Ik kijk nu op een totaal andere manier naar de wereld.’

Combinatie van kennis van taal en cultuur

De combinatie van een bachelor International Studies en een master International Relations heeft er bij Nicole voor gezorgd dat zij een interessante baan heeft gevonden. Na haar afstuderen is ze aan de slag gegaan bij Nature Box, een bedrijf dat shampoo maakt en daarbij het gebruik van palmolie tegengaat. Nicole was blij verrast dat ze deze baan kreeg: ‘Ze waren eigenlijk op zoek naar iemand met een technische of een bedrijfsachtergrond, maar wat hun aandacht trok was mijn ervaring door de vele stages en mijn interesse en kennis op het gebied van duurzaamheid’. Na een masterstudie aan de Universiteit Leiden zijn er veel mogelijkheden voor studenten. De combinatie van kennis van taal en cultuur maakt studenten regelmatig aantrekkelijk voor internationale werkgevers, zoals ook bleek uit ons meest recente arbeidsmarktonderzoek.

Bij een studie die onderdeel uitmaakt van Area Studies, bestudeer je een land of regio in relatie tot de rest van de wereld. Van Azië tot het Midden-Oosten. Masterprogramma’s die de faculteit Geesteswetenschappen aanbiedt zijn onder andere African Studies, Asian Studies, International Relations, Middle Eastern Studies, Latin American Studies, North American Studies en Russian and Eurasian Studies.