Leidse studentenverenigingen doen gezamenlijke oproep: houd afstand!

In een gezamenlijke brief doen de Leidse studentenverenigingen een oproep aan alle studenten: houd anderhalve meter afstand en zoek alleen sociaal contact als je gezond bent. De verenigingen drukken studenten op het hart de coronamaatregelen goed na te leven, om zo een lokale opleving te voorkomen.

In een open brief roepen de 23 verenigingen en de Plaatselijke Kamer van Verenigingen alle studenten in Leiden op om voorzichtig te blijven, afstand te houden en elkaar niet te ontmoeten als je gezondheidsklachten hebt. 'Als we ons niet aan de afstands- en hygiëneregels houden, is een toename van het aantal besmettingen in Leiden en omstreken een kwestie van tijd. Een lokale opleving van het virus zal het onderwijs op de universiteit of hogeschool weer overhoop gooien en zal je favoriete café of je studentenvereniging weer doen sluiten. Laten we dat met elkaar voorkomen. Ook op 1,5 meter afstand van elkaar kunnen wij samen studeren, ook op 1,5 meter afstand van elkaar kunnen wij elkaar ontmoeten in de stad en ook op 1,5 meter afstand van elkaar is het Leidse studentenleven enorm de moeite waard.’

Aanleiding voor de brief zijn de recente ontwikkelingen in Rotterdam, waar meerdere studenten besmet raakten met het coronavirus na een feestje. 'Zo’n brandhaard (als in Rotterdam, red.) voelt voor jou misschien niet gevaarlijk, maar is dat wel degelijk voor je ouders, je opa en oma en voor de kwetsbare mensen om je heen,' zo benadrukken de verenigingen nogmaals het risico.

Lees de volledige brief

De brief is ondertekend door de voorzitters van ALSV Quintus, LSV Minerva, SSR Leiden, VSL Catena, LVVS Augustinus, KSRV Njord, ALSRV Asopos de Vliet, ALSZV de Blauwe Schuit, ELSZWV Aquamania, ALSKV Levitas, Leidse Studenten Duikvereniging, SWV Plankenkoorts, NSL Leiden, ESV Ichthus, CSFR Panoplia, VGSL Franciscus Gomarus, AEGEE Leiden, SIB Leiden, SMG Sempre Crescendo, LSKO Collegium Musicium, ASV Prometheus, LSSV het Duivelsei, Dinsdag Avond Club en de Plaatselijke Kamer der Verenigingen.