Buro JP

Meekijken als 'fly on the wall' bij de Rabobank

Ontwikkelingen in de financiële wereld volgen elkaar razendsnel op. Hoe houd je als bank werknemers betrokken op zo’n veranderende werkvloer? Een viertal masterstudenten ging voor Rabobank Leiden-Katwijk op onderzoek uit: “Iedereen heeft daar zo zijn eigen manier voor.”

Het onderzoek diende als praktijkopdracht voor het Leiden Leadership Programme (LLP), het honourstraject voor masterstudenten. Zes maanden keken de LLP’ers mee achter de schermen van het bankwezen. Ze woonden werkoverleggen bij en namen diverse interviews af. Vandaag is de presentatie van de uitkomsten, in de vorm van een online workshop. Terwijl de studenten zelf fysiek aanwezig zijn in de Leidse Rabobank, sluiten de bankiers aan via een videocall.

Over dit artikel
Dit nieuwsbericht maakt onderdeel uit van een zomerserie over de samenwerking met onze partnerorganisaties, waarbij we enkele praktijkopdrachten van het LLP in het zonnetje zetten. De reeks is te vinden onder het kopje 'zie ook' naast dit artikel en op de nieuwspagina van de Honours Academy.

Waarderen van talent

Tegen een gevarieerde achtergrond van woon- en werkkamers steken de studenten van wal. Ze reflecteren op hun ervaringen bij de verschillende teams binnen de bank. Zo blijken de teamleden van de ene afdeling elkaar soms te veel druk op te leggen, terwijl die van een andere juist elkaars talenten en successen enorm weten te waarderen.

Naar aanleiding van deze analyses komen de onderzoekers met aanbevelingen. Bij een team waar de leden goed samenwerken, maar ook veel frustraties delen, adviseert Haye bijvoorbeeld om wat positiever te zijn bij het geven van commentaar. Zo zou het makkelijker moeten worden om zich met elkaar en de organisatie betrokken te voelen.

Gepraat bij de koffieautomaat

Zijn collega Gijs Vermariën snijdt een ander onderwerp aan: coping, oftewel het omgaan met stress. Zo heeft de Rabobank te maken met digitalisering, strengere toezichthouders en de gevolgen van een onvoorziene coronacrisis. Hoe ga je als werknemer om met al die veranderingen? “Iedereen heeft daar zo zijn eigen manier voor”, antwoordt LLP’er Sterre de Jonge. “En dat moet je niet willen veranderen, dat is echt iets persoonlijks.” Daarom raadt ze iedereen aan om op zichzelf te reflecteren, en op basis daarvan concrete acties te ondernemen.

Medewerkers bespraken de adviezen in zogenaamde break-out rooms.

Om hen daarmee op weg te helpen, worden de teams in verschillende virtuele break-out rooms ingedeeld, waarin ze de adviezen verder bespreken. Al snel blijkt hoe belangrijk onderling contact is voor coping  – iets waar het in de coronatijd aan schortte: “Collega’s zijn met een mailtje of appje direct bereikbaar, maar het is niet hetzelfde als een praatje bij de koffieautomaat”, aldus een medewerker.

Leren voor later

Na deze groepsdiscussies neemt Erik Versnel het woord. De directeur van Rabobank Leiden-Katwijk blikt tevreden terug. “Het experiment om studenten als een fly on the wall onze cultuur te laten observeren, is geslaagd. We hebben een frisse blik gekregen op hoe we ons engagement kunnen versterken. Het is ook mooi dat we zo een bijdrage kunnen leveren aan het ontwikkeltraject van vier talentvolle jongeren.”

Ontwikkeld hebben die jongeren zich naar eigen zeggen zeker. Vooral van de moeilijke momenten hebben ze veel geleerd – en niet alleen over de bankenwereld: “Je leert wat een ander nodig heeft, ook als je het zelf niet nodig hebt”, zegt Charlotte Groenendijk. Zelfreflectie bleek daarbij een eyeopener, vinden ook haar medestudenten. “Je leert rekeninghouden met jezelf, anderen, en de organisatie”, besluit Vermariën. “En dat is precies waar je later in je loopbaan nog wat aan hebt.”

Tekst: Douwe Koot & Michiel Knoester
Fotografie: Buro JP