Judi Mesman over antiracistische opvoeding

Hoe voed je je kinderen op met kennis over ras, huidskleuren en racisme? Steeds meer ouders willen hun kind antiracistisch opvoeden en weten niet hoe of waar te beginnen. Het Parool belicht het onderwerp waarvoor Prof.dr. Judi Mesman, hoogleraar Diversiteit in opvoeding en ontwikkeling, wordt geïnterviewd.

'Er is geen wetenschappelijk bewijs voor wat de beste manier is,' zegt Judi Mesman, maar vroeg beginnen is een sleutel. Baby’s van negen maanden kunnen mensen van verschillende etnische groepen al onderscheiden. Later zijn er ook allerlei boodschappen in de omgeving van kinderen die het onderscheid kunnen stimuleren: ouders, school, televisie, YouTube en meer. Dus ouders moeten eerst zelf naar hun eigen vooroordelen kijken.

Speelgoed tot taalgebruik

Vroeg beginnen kan met boeken, kleuren en speelgoed. Aan kinderen in middelbare school kunnen ouders institutioneel racisme uitleggen en voorbeelden van alledaags racisme geven. Conversaties rond huidskleur en racisme en communiceren met je kinderen zijn heel belangrijk ongeacht hun leeftijd. Daarom is taalgebruik ook belangrijk. Soms ligt het aan heel kleine dingen die gezegd worden zonder racistische bedoeling maar die kinderen laten zien wat ouders en de maatschappij wel of niet acceptabel vinden, legt Mesman uit.

Contact

Uit onderzoek blijkt dat contact met mensen van diverse achtergronden de vooroordelen van kinderen verminderen. Mesman licht echter toe dat er voorbeelden zijn van gemengde omgevingen, zoals scholen, waar er geen samenwerking ontstaat tussen kinderen en niet iedereen een gelijke status heeft. Dat heeft juist polarisatie als gevolg. Er moet ook niet geforceerd op zoek gaan naar iemand van kleur om vrienden mee te worden. Mensen van kleur op sociale media volgen, boeken kopen met hoofdpersonen van kleur, diverse televisieprogramma’s en films kijken, deze hebben allemaal een positief effect op je kind.

Judi Mesman onderzoekt de rol van gender-, cultuur- en sociaaleconomische factoren van ouders en kinderen bij het vormgeven van ouder-kind interacties en ontwikkelingswegen, met speciale focus op observationeel onderzoek naar gevoelig ouderschap. Judi Mesman is decaan van de Leiden University College The Hague (LUC) en hoogleraar in de interdisciplinaire studie van maatschappelijke uitdagingen.

Lees hier het volledige artikel in Het Parool.