Decaan Joanne van der Leun ondertekent schenking tableau van Syrische kunstenaar

Op maandag 13 juli 2020 is in het Kamerlingh Onnes Gebouw de schenking van het kunstwerk Homs van de Syrische kunstenaar Rabi Koria bekrachtigd. Het werk is te zien in het restaurant van het KOG.

Het tableau Homs werd in 2016 geschonken aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid door de Leidse alumnus mr. Jan Maarten Boll, voormalig lid van de Raad van State en oud-advocaat. Met de officiƫle ondertekening door decaan Joanne van der Leun en de schenker is de gift nu officieel. Bij de ondertekening was ook Rick Lawson aanwezig, die toen het idee van de schenking ontstond nog decaan was.

Het werk bestaat uit een verzameling afbeeldingen met aan de rechterkant gebouwen in de Syrische stad Homs die door de oorlog zijn beschadigd en aan de linkerkant stapels papieren en documenten. In 2015 ontving Koria voor het tableau de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst uit handen van koning Willem-Alexander.

Ter gelegenheid van de schenking werd in 2016 het symposium Kunst en recht, kunst en onrecht gehouden in de Lorentzzaal van het KOG. Op het symposium kwam de kunstenaar zelf aan het woord over het werk en spraken diverse hoogleraren over kunst en (on)recht.