Komen platformbedrijven onder de Waadi te vallen?

Minister Koolmees heeft op 15 juni jl. bekend gemaakt te willen onderzoeken of de Waadi ook van toepassing kan worden verklaard op platformwerkers, zoals die van Uber en Deliveroo. Toepasselijkheid van de Waadi zou betekenen dat deze platformwerkers evenveel moeten verdienen als personeel in loondienst bij de inlener. Dat kan invloed hebben op het verdienmodel van de platforms.

De Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi), is de Nederlandse vertaling van een Europese uitzendrichtlijn. Die Europese Richtlijn kent nu al een breder toepassingsgebied dan alleen werknemers. Als je de Waadi zou uitbreiden en niet zou beperken tot werknemers die gedetacheerd worden, maar ook laat gelden voor semi-zelfstandigen die gedetacheerd worden, dan zou dat op zich wel kunnen, zegt Gerrard Boot, hoogleraar arbeidsrecht hierover in BNR Nieuwsradio.