In de Volkskrant: Judi Mesman over het tegengaan van racisme in de opvoeding

Anti-racistisch opvoeden, hoe doe je dat? Er is een verschil tussen niet-racistisch opvoeden en anti-racistisch opvoeden, volgens Judi Mesman hoogleraar Diversiteit in opvoeding en ontwikkeling.

‘Met de beste bedoelingen hoor je ouders zeggen tegen hun kind: ‘iedereen is gelijk’. Maar dat is niet het hele verhaal. Voor een anti-racistische opvoeding moet je ook benoemen dat niet iedereen dezelfde kansen krijgt. Anders geef je je kind onbewust misschien mee dat iemand met een achterstand in de maatschappij gewoon niet hard genoeg heeft gewerkt.’

Judi Mesman over het belang van rolmodellen RTLnieuws

"Rolmodellen zijn van belang, omdat ze kinderen enorm beïnvloeden in hun ontwikkeling, vertelt hoogleraar Judi Mesman. "Onderzoek laat zien dat het aanleren van gedrag sneller gaat als je je kan identificeren met een rolmodel. Het geslacht is daarin ook belangrijk. Bij een vrouw gaat dat sneller met een vrouwelijk rolmodel en bij een man sneller met een mannelijk rolmodel."

Lees en bekijk het volledige bericht op RTLnieuws

Judi Mesman over genderneutraal opvoeden NPO 1

Het is een jongentje of het is een meisje, dat is het eerste wat we van een kind weten. En daarbij hoort ook een bepaalde kleur en bepaald speelgoed, tenminste dat was altijd zo. Want gendergelijk opvoeden is helemaal hot. Een meisje kan tegenwoordig prima op voetbal en een jongetje op ballet. En zelfs grote modeketens komen nu met genderneutrale rompers. Maar waar is die genderneutrale opvoeding nu eigenlijk goed voor? Judi Mesman vertelt over de verschillen tussen jongens en meisjes, zijn die aangeboren of aangeleerd?

Bekijk op NPO 3 Me Jane You Tarzan

Judi Mesman over het gevaar van man-vrouwstereotypen in kinderboeken op Radio 1

Stereotypen over mannen en vrouwen zijn alomtegenwoordig. Ze komen ook veel voor in moppen en kinderboeken. Die stereotypen brengen ook verwachtingen met zich mee, ook bij jonge kinderen. Ervaringsdeskundige Fiore Nicolai praat met professor Judy Mesman van de Universiteit Leiden en stelde acht tips samen om die stereotypen in de opvoeding te vermijden.

Luister naar het NPO Radio 1 programma Focus