Leiden Leadership Lunch: Aukje Nauta

Op vrijdag 15 mei gingen we voor het eerst live met organisatiepsycholoog Prof. dr. Aukje Nauta tijdens een online lunchbijeenkomst. Aukje Nauta is bijzonder hoogleraar 'Enhancing individuals in a dynamic work context' bij de Universiteit Leiden.

Hoe zit het met leiderschap en thuiswerken? Hoe blijf je vitaal? En hoe blijven we duurzaam inzetbaar, in deze crisis én in de toekomst? Vragen die centraal stonden tijdens deze online bijeenkomst en mooi aansloten bij de situatie waar deelnemers mee te maken hebben in de huidige COVID-19 situatie.

Duurzame Inzetbaarheid

Nadat iedereen online was aangeschoven, begon Johan Jan Beukman met de introductie en kon het gesprek met Aukje Nauta van start gaan. Aukje Nauta vertelde o.a. over het belang van duurzame inzetbaarheid: het vermogen werk te behouden en nieuw werk te krijgen (nu en in de toekomst). Daarbij noemde ze drie factoren die van belang zijn om duurzaam inzetbaar te zijn: vitaliteit, vakmanschap en verandervermogen.

Ook vertelde Aukje Nauta over de rol die leidinggevende kunnen vervullen in het creëren en vergroten van duurzame inzetbaarheid. Als leidinggevende kun je duurzame inzetbaarheid vergroten door het creëren van leerruimte (bijv. door middel van een buddysysteem), het creëren van autonomie, het hebben van een dialoog, het sluiten van I-deals (maatwerk) en het betrekken van mensen.

Thuiswerken

In de breakout rooms gingen deelnemers met elkaar in gesprek over vragen die betrekking hadden op het thuiswerken, aandacht voor collega’s, veranderingen in het werk (waar je misschien zelfs wel van wakker ligt), I-deals en hobby’s die nu meer de ruimte krijgen.

Leiden Leadership Podcast

We kijken terug op een zeer inspirerende en interessante lunchbijeenkomst. Wil je het gesprek tussen Johan Jan Beukman en Aukje Nauta terug luisteren? Dat kan met de Leiden Leadership Podcast die binnenkort verschijnt! Houd hiervoor onze social media kanalen (Twitter en LinkedIn) in de gaten.