'Duitse Constitutionele Hof tast gezag Europese Centrale Bank aan'

Het Duitse Constitutionele Hof in Karlsruhe maakte gehakt van de motivering van het ECB-opkoopprogramma uit 2015 en de eerdere goedkeuring daarvan door het Europees Hof van Justitie. Dit programma staat nu op losse schroeven.

Vestert Borger

In zijn uitspraak toont het Duitse Hof weinig besef van zijn rol, en de grenzen daaraan, in het Europees constitutioneel bestel, schrijft universitair docent Verstert Borger in NRC. 'Dat is schadelijk voor het gezag van de ECB en van de Europese rechter, maar bovenal voor dat van het Duitse Hof zelf.'

Het Duitse Constitutionele Hof waardeert de onafhankelijkheid van de ECB geheel anders dan begin jaren negentig, toen het oordeelde over het Verdrag van Maastricht, waarmee de euro in het leven werd geroepen. 'Destijds stemde het in met de invoering daarvan, op voorwaarde dat de muntunie een Stabilitätsgemeinschaft zou zijn, een gemeenschap geënt op stabiliteit. De onafhankelijkheid van de ECB bood hiervoor een belangrijke waarborg. Maar deze onafhankelijkheid beoordeelt het Duitse Hof nu als problematisch', aldus Borger.