De universiteit online in de klas

Les krijgen van een universitair docent op school of met de hele klas een digitale gastles van Universiteit Leiden volgen was al mogelijk, maar de eerste live online gastles is nu ook een feit.

Online les in tijden van corona

Soledad Valdivia Rivera, universitair docent bij de opleiding Latijns-Amerikastudies, zou op 19 mei afreizen naar het Baudartius College in Zutphen om haar gastles Hedendaags Latijns-Amerika: cultuur, politiek en maatschappij voor 4 en 5 vwo te verzorgen. Die afspraak stond al in de agenda's ruim voordat de middelbare scholen hun deuren sloten in navolging van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus.

Omdat de gastles na de sluiting van de scholen dus niet meer in zijn oorspronkelijke vorm kon plaatsvinden, besloot Soledad haar les via een live online verbinding te verzorgen.

Latijns-Amerika: cultuur, politiek en maatschappij

Het was even wennen voor de 50 leerlingen in het digitale klaslokaal. Want hoe stel je een vraag, en werkt je microfoon en camera wel? Maar na een korte uitleg wordt de eerste live online gastles vlot afgetrapt door niemand minder dan Messi en Maradonna, gevolgd door een tango, Luis Fonsi's Despacito, Narcos, El Chapo en onze koningin Maximà!

Maar er speelt natuurlijk meer in Latijns-Amerika en Soledad Valdivia Rivera duikt dan ook al snel de diepte in met grotere vraagstukken als geweld, ongelijkheid, ontbossing en vernieuwing. Dit brengt haar uiteindelijk bij haar case study: Bolivia. Om de leerlingen te laten zien hoe cultuur, maatschappij en politiek met elkaar verbonden zijn, vertelt zij hen over de cholitas in Bolivia.

worstelende cholitas

Deze inheemse vrouwen met hun bekende wijde rokken en bolhoedjes stonden tot een aantal jaar geleden altijd onderaan de maatschappelijke ladder. Dit veranderde langzaam toen de cholitas zich letterlijk een weg omhoog vochten door de ring in te gaan en de zogenaamde wrestling cholitas werden geboren. En sinds de komst van Evo Morales, die van 2006 tot en met 2019 de eerste inheemse president van Bolivia was, bekleden de cholitas nu ook publieke functies. "Kortom," besluit Soledad Valdivia Rivera de les, "de herdefinitie van de cholitas is een culturele uiting die de politieke en maatschappelijke veranderingen in Bolivia weerspiegelt."

Ook in de toekomst online

Na het succes van deze eerste online gastles is het de intentie van Universiteit Leiden in de toekomst meer van de huidige en nieuwe gastlessen online aan te bieden. De gastlescoördinator binnen het ICLON overlegt met alle gastlesdocenten en vanaf collegejaar 2020-2021 wordt bij elke gastles op de website duidelijk vermeld of deze les op school, online of op beide manieren gerealiseerd kan worden.

Interesse?

Heeft u interesse in een online gastles? Neem via deze button contact met ons op en wij bekijken de mogelijkheden graag voor u.