Basisschoolleerlingen meten waterkwaliteit voor drinkbare rivieren

Op vrijdag 15 mei gaan 1800 leerlingen van 60 basisscholen op verschillende plekken in Nederland de dag beginnen met het meten van de waterkwaliteit van rivieren. Hiermee brengen zij in kaart waar het water gezond of misschien juist vervuild is. Het evenement is vanwege de coronamaatregelen zo aangepast, dat basisschoolleerlingen ook vanuit huis deel kunnen nemen. Het onderzoek is opgezet door de Wetenschapsknooppunten en stichting Drinkable Rivers, met ondersteuning van de TU Delft.

Verbeteren waterkwaliteit

Het is voor het eerst dat het onderzoek plaatsvindt met basisschoolleerlingen door het hele land. Li An Phoa, initiatiefneemster van Drinkable Rivers, hoopt dat leerlingen dankzij dit AlleScholenVerzamelen!-evenement het belang van schone rivieren inzien: “Voor mijn missie loop ik langs rivieren en onderweg vraag ik omwonenden om mee te helpen en te werken aan het weer drinkbaar maken van de rivier. Dat is belangrijk, want al het leven op aarde is afhankelijk van zoet water dat door onze rivieren stroomt.”

In de afgelopen jaren heeft Li An al vele wandelingen met mensen langs rivieren voltooid, waarbij ze iedereen ook actief bij het onderzoek betrekt. “Volwassenen en kinderen uit de omgeving van de rivier meten de waterkwaliteit en ontdekken dat ze een rol kunnen spelen bij het verbeteren van de kwaliteit van het water.”

Onderzoek met basisschoolleerlingen

Voor de basisscholen is een handleiding ontwikkeld om de waterkwaliteit onder de loep te nemen, die geheel volgens de coronamaatregelen vanuit huis uit te voeren is. In de handleiding staan alle observaties en metingen duidelijk beschreven. Denk aan het bepalen van de geur, kleur en helderheid van het water, maar ook het tellen van de planten en libellen aan de waterkant. Zo ontstaat een compleet beeld van de ecologische kwaliteit van de rivier en kunnen leerlingen in de klas zelf aan de slag met de gegevens die zij hebben verzameld. De TU Delft en University College Roosevelt zullen de resultaten uit het hele land analyseren.

Initiatiefnemers

Het evenement AlleScholenVerzamelen! is een initiatief van de Nederlandse Wetenschapsknooppunten. Die knooppunten brengen wetenschap de klas in, onder andere door basisscholen en hun leerlingen uit te nodigen om mee te helpen bij het onderzoek van universiteiten. Dit jaar staat AlleScholenVerzamelen! in het teken van het burgeronderzoek van de Stichting Drinkable Rivers, die mensen mobiliseert om zorg te dragen voor drinkbare rivieren in hun omgeving. Deze bijzondere thuiseditie van AlleScholenVerzamelen! geldt voor de wetenschapsknooppunten als opstap naar de editie van volgend jaar. Zij hopen dan nog meer basisscholen bij het onderzoek te kunnen betrekken. Stichting Drinkable Rivers zal de ervaringen gebruiken om de onderzoeksmethode verder te verbeteren. Uiteindelijk is het hun doel om met behulp van vrijwilligers de waterkwaliteit van rivieren over de hele wereld in kaart te brengen en hen te leren hoe zij zorg kunnen dragen voor hun rivier.

Uitnodiging en contact

Journalisten zijn van harte welkom om te kijken bij een van de scholen. Aanmelden is gewenst, zodat de school vooraf benaderd kan worden.

• Datum: vrijdag 15 mei, 9:00 – 17:00 uur
  • Contact: Sandra de Vries, sandra@pulsaqua.com, 06 22413966
  • Volg op 15 mei ook #ASV2020 op de sociale media om te zien hoe het de leerlingen van groep 7 en 8 vergaat aan de waterkant.