Rubicon voor pijn-onderzoeker Aleksandrina Skvortsova

Aleksandrina Skvortsova heeft een Rubiconbeurs ontvangen van NWO. Zij gaat hiermee aan de McGill University in Canada onderzoek doen naar de invloed van herinneringen en stress op het ervaren van pijn.

Aleksandrina Skvortsova gaat aan de Canadese McGill University onderzoek doen naar de invloed van herinneringen aan pijn op huidige pijnbeleving.

De Rubiconbeurzen van NWO zijn bedoeld om jonge, veelbelovende wetenschappers de mogelijkheid te geven internationale onderzoekservaring op te doen. Ervaring in het buitenland is voor veel wetenschappers een belangrijke stap in hun carrière. De beurs wordt toegekend aan onlangs gepromoveerde onderzoekers, die hiermee voor 12 tot 24 maanden aan een buitenlands topinstituut kunnen werken.

Pijn in heden en verleden

Deze ronde werden 18 beurzen toegekend, waarvan Aleksandrina Skvortsova de enige van de Universiteit Leiden was. Skvortsova is nu werkzaam bij de afdeling Gezondheids-, Medische en Neuropsychologie bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Ze gaat voor 24 maanden naar de McGill University in Montreal, Canada. Uit eerder onderzoek is gebleken dat onze pijngevoeligheid door eerdere ervaringen wordt beïnvloed. Skvortsova gaat onderzoeken wat de rol van stress is in het verband tussen pijn in het verleden en het heden en of de pijnervaring kan worden verminderd door stress te verminderen.

Corona-maatregelen

De huidige coronacrisis heeft ook invloed op de door NWO toegekende beurzen. NWO handelt in lijn met de maatregelen die het kabinet neemt in de aanpak van het coronavirus. Dit betekent dat de onderzoekers die in deze ronde Rubicon-financiering ontvangen pas aan de slag gaan met hun onderzoek wanneer de situatie voor hen veilig is.