Arthur Ram ontvangt NWO-beurs voor verbeteren enzymfabriek

Dit jaar start de Leidse microbioloog Arthur Ram met onderzoek om op grote schaal nuttige enzymen te produceren. Ram ontvangt een NWO-beurs voor het project dat toepassingen heeft in de industriële biotechnologie en voedingsindustrie.

Arthur Ram

Universitair hoofddocent Arthur Ram van het Instituut Biologie Leiden ontvangt, in samenwerking met WeissBioTech, een NWO-beurs van 300.000 euro. Het project is toegekend binnen het PPS-fonds van Exacte en Natuurwetenschappen (ENW), in lijn met de topsector Chemie. Ram leidt het consortium waarin hij samenwerkt met WeissBioTech; een Duits bedrijf dat enzymen ontwikkelt, produceert en levert voor toepassingen in de industriële biotechnologie en voedingsindustrie.

De chemische industrie wordt steeds afhankelijker van biomassa als bron voor de productie van bio-based moleculen. Er is veel behoefte aan enzymen – zogeheten biokatalysatoren – die productieprocessen efficiënter en duurzamer kunnen laten verlopen. Met de NWO-beurs ontwikkelt Ram een verbeterde stam van de bodemschimmel Aspergillus niger. De nieuw te ontwerpen stam kan in grote hoeveelheden nuttige enzymen aanmaken. Op die manier kan de verbeterde schimmel worden ingezet voor de productie van enzymen.