Rens Pieterse schrijft boek over Leidse eredoctor Jan van Soest

Universitair docent belastingrecht Rens Pieterse schreef het boek ‘Taal en compositie: oog in oog met J. van Soest (1929-2016) als annotator’. Van Soest werd onder meer bekend om zijn talrijke annotaties.

Van Soest studeerde rechten in Leiden, was hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en werd in 1974 benoemd tot advocaat-generaal bij de Hoge Raad. In die hoedanigheid schreef hij honderden conclusies die vermaard zijn om hun historische recherches en complete karakter. Ook schreef hij annotaties bij talloze rechterlijke uitspraken. Deze annotaties staan centraal in het boek van Pieterse. In 1998 ontving Van Soest een eredoctoraat van de Universiteit Leiden.

Auteur Rens Pieterse studeerde rechten in Amsterdam en werkte later bij het wetenschappelijk bureau van de Hoge Raad. Hij is verbonden aan de Universiteit Leiden en de Vrije Universiteit Amsterdam, waaraan hij in 2019 promoveerde. Daarnaast is hij onder meer redacteur van enkele boeken en series, examinator bij Nyenrode Business Universiteit en lid van het bestuur van een stichting die de prof. dr. D. Brüll-prijs in het leven heeft geroepen. In 2018 ontving hij de Jaap van den Berge-Literatuurprijs voor zijn oeuvre.

Lees hier meer over het boek ‘Taal en compositie: oog in oog met J. van Soest (1929-2016) als annotator’.